Keith Duckworth

Keith Duckworth (1933-2005).

Keith Duckworth (1933-2005).

81 éve, 1933. augusztus 10-én, Blackburnben született az angol David Keith Duckworth.
Pilótának készült, végül mérnök lett, és 1955-ben a Lotus csapathoz került, mint sebességváltó-tervező. Három évvel később egy másik Lotus-tervezővel, a szintén angol Mike Costinnal megalapították a Cosworth Engineering elnevezésű cégüket.
A 60-as évek elején 1100 köbcentis motorokkal kezdtek, amelyeket Formula Junior osztályú autókhoz készítettek. 1966-ban új Formula 1-es szabály került bevezetésre, amely a korábbinál nagyobb, legfeljebb háromliteres szívómotorokat engedélyezett. A Lotus tulajdonosa, Colin Chapman az ennek a szabálynak megfelelő, könnyű és megbízható motort keresett. Így találtak ismét egymásra Colin, Keith és Mike. És még valaki, pontosabban egy cég csatlakozott hozzájuk: a Ford. Ez utóbbi anyagi támogatásával tervezték meg a DFV jelű, nyolchengeres, 168 kilogrammos, 2993 köbcentis motort, amely kezdetben 420 lóerős teljesítményt nyújtott – ezt a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 1983-ra 495 lóerőre sikerült emelni.
Az 1967-es Monacói Nagydíjon debütált a Ford-Cosworth DFV a Matra csapattal. A diadalsorozat már a következő évben elindult: az angol Graham Hillt az egyéni, a Lotust a konstruktőri világbajnoki címhez segítette. Minden idők egyik legsikeresebb motorja lett: 10 konstruktőri és 12 egyéni világbajnoki címet nyertek általa.
Duckworth megfeszített erővel dolgozott egyre újabb fejlesztéseken. Az egészsége látta kárát, és miután több szívinfarktust túlélt, eladta a Cosworth Engineeringben meglévő tulajdonrészét, bár 1987-ig tovább dolgozott.
Keith Duckworth, minden idők egyik legsikeresebb motortervezője 72 évesen, 2005. december 18-án hunyt el.

Duckworth és Costin

Duckworth és Costin

Chapman, Duckworth és a DFV, vagyis "Double Four Valve"

Chapman, Duckworth és a DFV, vagyis “Double Four Valve”

Minden idők egyik legsikeresebb versenyutó-motorja, a Ford-Cosworth DFV

Minden idők egyik legsikeresebb versenyutó-motorja, a Ford-Cosworth DFV