Nigel Mansell

Nigel 1992-ben a Magyar Nagydíjon, ahol megnyerte a világbajnoki címet (nagyítható)

Nigel 1992-ben a Magyar Nagydíjon, ahol megnyerte a világbajnoki címet (nagyítható)

 

Az angol Nigel Ernest James Mansell számára hosszú út vezetett a Formula 1-be, azonban rá jellemzően sohasem adta fel a céljai eléréséért való töretlen küzdelmet.
12 évesen kezdett gokartozni, és bár lassan, de folyamatosan fejlődött, majd miután Brit Bajnok lett, 1976-ban vásárolt egy Formula Ford 1600-as autót. Ekkor már 23 éves volt. Az első évében hét futamból ötször nyert, 1977-ben pedig valósággal szárnyalt, hiszen 27 versenyen 20 diadalt aratott. A következő két évben Formula 3-as versenyeken indult, azonban szűkös anyagi lehetőségei miatt gyengébb képességű csapatokhoz tudott csak szerződni. Még így is sikerült egy versenyt megnyernie Silverstone-ban, ahol a Lotus főnöke, Colin Chapman felfigyelt rá, és 1980-ra tesztpilótai állást ajánlott Nigelnek. Még ebben az évben, az Osztrák Nagydíjon debütált a Lotus színeiben a Formula 1-ben, a következő szezontól pedig egészen 1992-ig állandó tagja volt a világbajnokság mezőnyének. 1984 végéig maradt a Lotusnál, azonban néhány dobogós helyezésen és egy pole pozíción kívül nem tudott többet felmutatni. 1985-től a Williamshez szerződött, és Európa Nagydíján, az angliai Brands Hatch-ben végre megszerezte első futamgyőzelmét. A következő két idényben a kiváló Williams-Honda segítségével Nigel kis híján megnyerte a világbajnokságot, azonban mindkétszer szinte az utolsó pillanatban bukott el műszaki hibák miatt. 1988-ra a Honda helyett Judd motorokkal vették fel a versenyt a mezőny eleje ellen – kevés sikerrel, így Nigel elhagyta Frank Williams csapatát, és 1989-től két évre a Ferrarihoz szerződött, ahol mindjárt a bemutatkozó futamán, a Brazil Nagydíjon győzni tudott. A háromszoros világbajnok francia Alain Prost mellett azonban egyre inkább háttérbe szorult, és 1991-re visszatért az immár Renault-motoros Williamshez. Ekkor még csak megszorongatni tudta a brazil Ayrton Sennát, és annak McLaren-Hondáját. Senna megszerezte harmadik világbajnoki címét, de Nigel az utolsó előtti versenyig nyílttá tudta tenni a pontversenyt. 1992-re minden megváltozott: Mansell (és a Williams-Renault) az első pillanattól kézben tartotta a világbajnokságot, és elképesztő fölénnyel úgy nyerte meg a címet, hogy már a Magyar Nagydíj leintésekor behozhatatlan előnyre tett szert. Pedig még hátra volt öt futam…
Frank Williams-szel való anyagi jellegű vitája miatt (no és mert kellett a hely az egy év kihagyás után visszatérő Prost számára) regnáló világbajnokként sem kapott szerződést, így a tengerentúlra ment versenyezni, a CART sorozatba. És mindjárt két rekordot is felállított: ő volt az első, aki már bemutatkozó évében bajnok tudott lenni, és szintén elsőként nyerte meg két egymást követő évben a formulaautózás két csúcskategóriájának bajnoki címét. 1994 kevesebb sikert hozott a számára, így visszatért Európába. Az év második felében az Imolában elhunyt Senna helyére szerződtetett skót David Coulthard-ot váltva négy futamon indult a Williams színeiben, és a záró versenyen, Adelaïde-ben nyerni is tudott. Ez volt az utolsó világbajnoki futamgyőzelme. 1995-ben még két Nagydíjon vett részt a McLaren csapatnál, majd – bár néhány alacsonyabb kategóriás versenyen még elindult – visszavonult.
A Formula 1-ben 187 Nagydíjon 31 győzelmet aratott, és további 28 alkalommal állhatott dobogóra. 32 pole pozíció és 30 leggyorsabb kör fűződik a nevéhez. 1992-ben világbajnoki címet szerzett, és három évben (1986-ban, 1987-ben és 1991-ben) második lett a pontversenyben.
Érdemei elismeréseképpen II. Erzsébet királynő kitüntette. 2005-ben az Autósport Hírességek Csarnokába beválasztották.
Pályafutása során nagyon keményen küzdött az előrejutásért, és ez a harcosság a pályákon is jellemezte. Senna egyszer azt nyilatkozta: “Tudod, hogy én nem ijedek meg senkitől és semmitől. De ha meglátom Nigelt mögöttem, nem vagyok nyugodt. Bármire képes.” Küzdőszellemének köszönhetően ragadt rá a Ferrarinál a becenév: Il Leone. Az Oroszlán.
Il Leone ma ünnepli 62. születésnapját. Boldog születésnapot, “Nige”!

1987-ben, a Belga GP-n Spában (nagyítható)

1987-ben, a Belga GP-n Spában (nagyítható)

 

Mansell és a Williams-Renault FW14B 1992-ben. Verhetetlen párost alkottak (nagyítható)

Mansell és a Williams-Renault FW14B 1992-ben. Verhetetlen párost alkottak (nagyítható)

 

Amikor a "Nige-mánia" a tetőfokán tombolt - az 1992-es Brit Nagydíj megnyerése után Silverstone-ban a "hidegvérű angolok" így ünnepelték az Oroszlánt (nagyítható)

Amikor a “Nige-mánia” a tetőfokán tombolt – az 1992-es Brit Nagydíj megnyerése után Silverstone-ban a “hidegvérű angolok” így ünnepelték az Oroszlánt (nagyítható)

 

Nigel Mansell 60. születésnapján, miután átvette II. Erzsébet angol királynőtől a Commander of the Order of the British Empire kitüntetést (nagyítható)

Nigel Mansell 60. születésnapján, miután átvette II. Erzsébet angol királynőtől a Commander of the Order of the British Empire kitüntetést (nagyítható)

 

Nigel tiszteletére: