Osztrák Nagydíjak

A hét végén 11 év szünet után tér vissza a Formula1 mezőnye egy olyan országba, ahol korábban 26 világbajnoki futamot rendeztek: Ausztriába, azon belül Spielbergbe. Tulajdonképpen Zeltweg repülőtere mellett épült a pálya, festői környezetben, és bár többször átépítették, a vonalvezetés nagyjából ugyanaz maradt. A pálya jellegzetességei közé tartozik a célegyenes végén lévő meredek emelkedő, amely után az első jobbkanyar látványos jelenetek színhelye szokott lenni. Az ezt követő hosszú egyenes végén pedig várja a mezőnyt egy újabb és még élesebb jobbos, a Remus kanyar “tűfoka”…
1964 augusztusában magán a repülőtéren rendeztek első alkalommal világbajnoki keretek között Osztrák Nagydíjat, amelyen az olasz Lorenzo Bandini Ferrarijával megszerezte egyetlen futamgyőzelmét. Ugyanekkor állhatott először és utoljára dobogóra az angol Bob Anderson, aki harmadik lett egy Brabham-Climaxet vezetve. És ekkor, hazai pályán állt először Nagydíjon rajthoz 1970 világbajnoka, Jochen Rindt.
Az első verseny után pár év szünet következett, majd 1970-ben tért ide vissza az F1, de akkor már nem a repülőtér betonján, hanem az attól nem messze épített Österreichringen mérték össze az erejüket. Ezután egészen 1987-ig minden évben újra ellátogatott ide a száguldó cirkusz, majd újabb 10 évre rá a már átépített pályán álltak rajthoz, és a 2003 májusában rendezett verseny után újabb szünet következett. Egészen mostanáig.
A francia Alain Prost győzött itt a legtöbbször, három alkalommal tudott diadalmaskodni, a csapatok között pedig eddig a McLaren volt a legeredményesebb, hat első helyet szerezve.
Érdekesség, hogy a Magyar Televízió innen közvetített először Formula1-es versenyt, 1976-ban. És a műsoridő hamarabb véget ért, mint a futam, így Dávid Sándorék kénytelenek voltak elköszönni a nézőktől. A TV-t a következő napokban-hetekben elárasztó dühös nézői levelek mennyisége ébresztette rá a hazai illetékeseket, hogy mekkora érdeklődés van hazánkban a Formula1 iránt…

Száguldás a célegyenes emelkedőjén…
Száguldás a célegyenes emelkedőjén...

 

 

 

 

 

 

1974. augusztus 18-án a két Ferrari üldözi Regazzoni-Lauda sorrendben az élen álló argentin Reutemann Brabham-Fordját
1974. augusztus 18-án a két Ferrari üldözi Regazzoni-Lauda sorrendben az élen álló argentin Reutemann Brabham-Fordját.

 

 

 

 

 

 

Az 1982-es verseny plakátja
Az 1982-es verseny plakátja.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az Österreichring vonalvezetése 1970 és 1976 között
Az Österreichring vonalvezetése 1970 és 1976 között.

 

 

 

 

 

Látkép az Alpok felől – a kép jobb oldalán a Remus kanyar. Érdemes rá odafigyelni…
Látkép az Alpok felől - a kép jobb oldalán a Remus kanyar. Érdemes rá odafigyelni...