Jackie Stewart

Jackie Stewart 1970-ben Monacóban. Hiába indulhatott a pole pozícióból motorhiba miatt kiesett.

Jackie Stewart 1970-ben Monacóban. Hiába indulhatott a pole pozícióból motorhiba miatt kiesett.


A skót Sir John Young “Jackie” Stewart szinte “kódolva” volt arra, hogy autóversenyzővé váljon. A családjának garázsüzeme volt Dumbartonban, ezenkívül bátyja és unokatestvére is autóversenyzők voltak, így Jackie útja a sportághoz szinte egyértelmű volt. Bár agyaggalamblövészettel is próbálkozott (ötszörös brit bajnok volt, és kis híján az 1960-as Olimpiára is kijutott a brit válogatottal), igazán az autósport érdekelte.
1961-ben kezdett versenyezni, eleinte pusztán kedvtelésből. Aztán a következő évben kipróbálhatott egy Jaguar E-Type autót Oulton Parkban, és szinte azonnal ugyanolyan köridőket futott, mint a tapasztalt Roy Salvadori. Ekkoriban figyelt fel rá Ken Tyrrell, aki a Cooper F3-as csapatát igazgatta, és 1964-re le is szerződtette. Kiválóan szerepelt, és több F1-es csapatvezető próbálta leigazolni a következő évre. Ő a BRM-et választotta, és a Dél-Afrikai Nagydíjon egy hatodik hellyel mindjárt pontszerzőként mutatkozott be. És még abban az évben, az Olasz GP-n, Monzában már meg is szerezte első világbajnoki futamgyőzelmét. Még két idényen át maradt a BRM-nél, majd 1968-ra a Ken Tyrrell által irányított Matra csapathoz szerződött. Ekkor még “csak” második lett a pontversenyben, azonban 1969-ben 6 futamgyőzelemmel megszerezte első világbajnoki címét. Pályafutása befejezéséig hű maradt Ken Tyrrell-hez, aki a Matra-val történt szakítás után először March, majd saját, Tyrrell autókat indított csapata színeiben. Jackie-nek mindegy volt, hogy miképpen hívják az autókat: mindegyikkel tudott nyerni, sőt, a Tyrrell színeiben további két világbajnoki címet (1971-ben és 1973-ban) szerzett. 1973-ban bejelentette, hogy az idény végén visszavonul a versenyzéstől. Az év végi Amerikai Nagydíj lett volna az utolsó, egyben századik versenye, azonban csapattársa, a francia François Cevert az időmérő edzésen életét vesztette, így Jackie nem indult.
Pályafutása során sok barátot, versenyzőtársat veszített el. Ez élére állította annak a mozgalomnak, amely a versenypályák és az autók biztonságosabbá tételéért harcolt, és harcol a mai napig. Stewart rengeteget tett azért, hogy a ma autóversenyzői – viszonylagos – biztonságban indulhassanak a futamokon. Arról nem is beszélve, hogy a közutakon való közlekedés biztonságáért is rengeteget tett.
Jackie 99 világbajnoki futamán 27 győzelmet aratott, további 16 alkalommal állhatott dobogóra, 17-szer indult az első rajtkockából, 15-ször pedig volt övé a leggyorsabb kör. A 3 világbajnoki cím mellett kétszer volt második (1968, 1972) és egyszer harmadik (1965).
Fiával, Paul-lal 1997-ben saját Formula1-es csapatot indítottak, Stewart Grand Prix néven, amelynek legjobb éve 1999 volt: 1-1 futamgyőzelmet, valamint pole pozíciót szereztek, és a pontversenyben negyedikként végeztek. Ez év végén megvásárolta a csapatot a Jaguar, és megszűnt a Stewart Grand Prix. Később, 2004 végén a Jaguar-t is megvásárolta egy vállalkozás, és saját márkájuk mozgó reklámtáblájává változtatta: így született a Red Bull Racing.
Sir Jackie Stewart ma ünnepli 76. születésnapját.

Egy rövid összeállítás a nagy bajnokról:

1972-ben Monacóban Tyrrell-Ford 004-essel versenyezve. A nyolcadik rajthelyről indulva negyedikként intették le.

1972-ben Monacóban Tyrrell-Ford 004-essel versenyezve. A nyolcadik rajthelyről indulva negyedikként intették le.

Sir Jackie Stewart.

Sir Jackie Stewart.