Európa Nagydíja – 1993.04.11. – Donington

Nagy-Britannia gazdag autósport-hagyományának patinás és legendás tanúja a számtalan kisebb-nagyobb versenypálya. Ezek egyike a közép-angliai dombok között húzódó Donington Park. Már 1931-ben rendeztek itt futamokat, majd a II. Világháborúban (több más hasonló létesítménnyel együtt) bezárták, és katonai raktárként használták. A béke visszahozta a versenyszellemet is, és újraindult az élet Doningtonban is. Az igazi fellendülés 1971 után következett be, amikor egy lelkes autómatuzsálem-gyűjtő építész, Tom Wheatcroft megvásárolta a pályát, és a múzeummal együtt fejleszteni kezdte. Nagy álma volt, hogy egyszer a Formula 1 mezőnyét világbajnoki futamon láthassa vendégül.
Fáradozásait 1993. április 11-én siker koronázta, és milyen jól tette, hogy nem adta fel az álmait! Sokáig emlékezetes, igazán remek verseny lett az eredménye.
Itt futották ugyanis a ’93-as VB harmadik viadalát Európa Nagydíjáért. Az időmérőt még száraz pályán tartották, és ennek megfelelően a papírforma érvényesült: a toronymagasan esélyes Williams-Renault két pilótája, a francia Alain Prost és az angol Damon Hill foglalták el az első sort. Mögöttük a német Michael Schumacher Benetton-Fordja, és a brazil Ayrton Senna McLaren-Fordja következett. A verseny napján azonban esett. És Senna esőben szinte verhetetlen volt. Az első kör végén már vezette a mezőnyt, és a változó körülményekhez (hol elállt az eső, hol erősebben zuhogott) is ő alkalmazkodott a legjobban: a 76 körből 71-ben vezetett, és a leintéskor is ő volt elöl. Mindezt úgy, hogy négyszer cserélt kereket (Prost hétszer állt ki ugyanezért), annyira kiszámíthatatlan volt az időjárás. Ezzel megszerezte önmaga 38., egyben a McLaren 101. GP-győzelmét, és a leggyorsabb kör is az övé volt – életében utoljára.
Mögötte Hill és Prost “úsztak” fel a dobogós helyekre, őket pedig az angol Johnny Herbert (Lotus-Ford), az olasz Riccardo Patrese (Benetton-Ford) és a szintén olasz Fabrizio Barbazza (Minardi-Ford) követte a pontszerző helyeken.
A világbajnokságot Senna vezette 26 ponttal, míg Prostnak 14, Hillnek 12 volt ekkor. A csapatoknál holtverseny volt, az első helyen a McLaren és a Williams osztoztak 26-26 egységgel.
Doningtonba azóta egyszer sem tért vissza a Formula 1 mezőnye, de többek között túraautó-világbajnoki, Auto GP és MotoGP futamok helyszínéül szolgált.

És íme, az a bizonyos első kör…

Senna és a McLaren-Ford MP4/8 (nagyítható)

Senna és a McLaren-Ford MP4/8 (nagyítható)