Masahiro Hasemi

 

Ma ünnepli 73. születésnapját a japán Masahiro Hasemi. Mindössze egyetlen Formula 1-es viadalon indult, ám azon a bizonyos versenyen elért leggyorsabb körével (bár erről megoszlanak a vélemények) mind a mai napig rekorder: senkinek nincs ebben a tekintetben száz százalékos mutatója…
Tokióban született, fiatalon motokrossz-kategóriában kezdett versenyezni. Tizenkilenc évesen már autóversenyző volt, az egyik gyári pilótája lett a Nissannak, amelyhez pályafutása végéig hűséges maradt. A sportkocsik mellett formulaautókkal is versenyzett, az 1975-ös Japán Formula 2000-es sorozat első futamán szakadó esőben futamgyőzelmet is szerzett. Autója egy a Kojima Engineering által felkészített March-BMW volt, és egy évvel később, az 1976-os év utolsó viadalán, Fujiban szintén nehéz körülmények között, szintén egy Kojima versenygépben elindulhatott a Formula 1-ben is. Nem kezdődött jól a hétvége a számára, mivel a Ford-motoros KE007-est az első edzésen összetörte. Ám ezután az időmérőn meghökkentette az autósport világát azzal, hogy tizedikként kvalifikált. Az igazi meglepetés azonban vasárnap érkezett: a szinte sehol sem jegyzett japán versenygéppel a viadal huszonötödik körében 1 perc 18,23 másodperces időt elérve megfutotta a verseny leggyorsabb körét. Ő volt az egyetlen, aki kétszáz kilométer/óra fölé tudta vinni a körátlagot (200,593 km/h). Ezt az eredményt sokan megkérdőjelezték, mondván hogy vagy időmérési hiba, vagy pályarövidítés miatt sikerült elérni. Mindenesetre a hivatalos jegyzőkönyvekbe a francia Jacques Laffite (Ligier-Matra) neve és 1 perc 19,97 másodperces ideje került bele… Végül hat kör hátránnyal intették le, az ekkor még versenyben lévők közül tizenegyedikként, utolsó helyen. A leggyorsabb köre körül kialakult vita ellenére árnyékban maradt – mindenki az angol James Hunt és az osztrák Niki Lauda közötti végső összecsapásról beszélt, amely végül az ismert drámai keretek között az előbbi világbajnoki címét eredményezte.
Hasemi ezután alacsonyabb kategóriákban folytatta, és hogy nem volt tehetségtelen, azt bizonyította is: 1980-ban Japán Formula 2-es bajnok lett, 1989-ben, 1991-ben és 1992-ben hazája túraautó-bajnokságát nyerte meg, 1990-ben pedig szintén Japánban a sport-prototípus sorozatban diadalmaskodott. Utóbbi évben a Le Mans-i 24 órás viadalon Toshio Suzuki és Kazuyoshi Hoshino csapattársaként ötödik lett, 1992-ben pedig a Daytona-i 24 órás futamot nyerte meg ugyanebben a felállásban – és természetesen egy Nissan autóval.
2001-ben versenyzői pályafutását befejezte, ám Hasemi Sport nevű csapatát a Nissan hátterével igazgatta.

 

1976-ban Fujiban, a Kojima-Ford KE007-est terelgetve.

 

Masahiro Hasemi csapatvezetőként.