Johnny Servoz-Gavin

 

Háromnegyed évszázada, 1942. január 18-án született George-Francis “Johnny” Servoz-Gavin az Alpok lábánál fekvő Grenoble városában.
Gyerekként megtanult síelni, így már nagyon fiatalon síoktatóként kezdett dolgozni. Megnyerő külsejének köszönhetően népszerű volt a lejtőkön, és állítólag ekkor, egy tanítványaként megismert angol hölgy adta neki a “Johnny” nevet.
A francia Matra autógyár sportkocsijainak fejlesztésén kezdett dolgozni, miközben raliversenyeken is elindult, majd beiratkozott a franciaországi Magny-Cours pályán lévő versenyvezető-képző iskolába. 1965-ben a barátnőjével közösen vásárolt egy Brabham versenyautót, amellyel a Francia Formula 3-as sorozatban negyedikként végzett. 1966-ban immár a Matrával bajnoki címet szerzett ugyanebben a sorozatban, egy évvel később pedig az újonnan életre hívott Formula 2-es Európa-Bajnokságban vitézkedett tovább. Teljesítményével meggyőzte a Matra vezetését, hogy egy világbajnoki futamon is lehetőséget biztosítsanak a számára. Ezt a Lorenzo Bandini halálos balesete miatt gyászos emlékű 1967-es Monacói Nagydíjon kapta meg, ahol az időmérőn a tizenegyedik helyet sikerült megszereznie, ám a versenyen műszaki hiba miatt csak az első körig jutott.
A következő alkalomra egy évet kellett várnia: az egy Formula 2-es autó tesztelése közben megsérült skót Jackie Stewart helyére ugrott be Monacóban, és sikerült a második rajthelyre kvalifikálnia magát. Sőt, a harmadik körig vezette is a mezőnyt, ám ekkor elnézett egy féktávot, és a pályát övező szalmabálák egyikének ütközött – szerencsére sérülés nélkül megúszta a balesetet. Az év során még négy alkalommal indult Formula 1-es viadalon, egyszer Cooper, háromszor Matra autóval. Utóbbival a Monzában rendezett Olasz Nagydíjon másodikként ért célba az új-zélandi Denny Hulme mögött.
1969-ben mindössze három világbajnoki futamon vett részt, mivel elsősorban a Formula 2-es Európa-Bajnokságra koncentrált. Ezt a sorozatot meg is nyerte, miközben a Matra sportautóinak tesztelésével is foglalkozott. Egy évre rá szerződést kapott a Tyrrell csapatától, ám az idény előtt egy terepjárót vezetve megsérült a szemén, és ez visszavetette a teljesítményét. Olyannyira, hogy ugyan Spanyolországban ötödikként tudott végezni, ám Monacóban kvalifikálnia sem sikerült magát, és visszavonult a versenyzéstől.
1982-ben súlyos égési sérüléseket szenvedett, miután a lakóbárkáján egy gáztartály felrobbant.
64 éves volt, amikor szülővárosában 2006. május 29-én tüdőembólia következtében elhunyt.
Összesen tizenegy világbajnoki futamon indult, egyetlen dobogós helyezést (1968, Olasz GP, Monza) szerezve. Legjobb világbajnoki helyezése a tizennegyedik volt, amelyet 1968-ban ért el.

 

Az 1969-es Kanadai GP-n Mosport Parkban az F1 történetének negyedik négykerékhajtású autójával, a Matra-Ford MS84-essel a hatodik helyen végzett