Argentin Nagydíj – 1978.01.15. – Buenos Aires

 

Az 1978-as év első világbajnoki futamára az argentin főváros, Buenos Aires mellett lévő Autodromo Juan y Oscar Gálvez versenypályán került sor.
Az egyesült államokbeli Mario Andretti az előző évből származó Lotus-Ford 78-as versenygépével az első rajtkockába kvalifikált, mindössze kilenc századmásodperccel megelőzve a hazaiak nagy kedvencét, a Ferrarival versenyző Carlos Reutemannt. Utóbbi egyre inkább lemaradt (végül hetedik lett), míg az ekkor már harmincnyolc éves Andretti káprázatos formában, a rajttól a célig vezetve megszerezte hetedik világbajnoki futamgyőzelmét. Mögötte a világbajnoki cím védője, az osztrák Niki Lauda ért célba, aki mindent elkövetett, hogy bizonyítsa: nem volt rossz váltás a Ferraritól a Brabhamhez szerződni. A francia Patrick Depailler hiába üldözte Tyrrell-Fordjával Laudát már a tizennegyedik körtől kezdve, végül meg kellett elégednie a harmadik hellyel, négy tizedmásodperccel követve az osztrákot. Az angol James Hunt (McLaren-Ford), a svéd Ronnie Peterson (Lotus-Ford) és a francia Patrick Tambay (McLaren-Ford) értek még célba pontszerző helyen. Igazság szerint Peterson előtt csapódott le elsőként a kockás zászló, ám a verseny leintésének megtisztelő szerepére felkért, a hazaiak ötszörös világbajnoka, Juan Manuel Fangio összekeverte a két Lotust. Így végül az eredetileg ötvenhárom körösre tervezett futamot az ötvenkettedik kör végi állapotnak megfelelően értékelték – igaz, ez a pontszerző helyezéseket nem érintette.
A leggyorsabb kört F1-es pályafutása során első alkalommal a kanadai Gilles Villeneuve futotta meg Ferrarijával, 1 perc 49,76 másodperces ideje 195,743 km/órás átlagnak felelt meg.
Egy-egy debütáló és jubiláló versenyző volt a mezőnyben: a francia Didier Pironi egy Tyrrell-Forddal első, a kétszeres világbajnok brazil Emerson Fittipaldi egy Copersucar-Forddal pedig századik világbajnoki futamán indult.
A Lotus tehát jól kezdte az évet, ám a henger az idény második felében, a 79-es típus bevetésével indult be igazán.

 

Mario Andretti 1978-ban

 

Akkoriban Argentínát katonai junta irányította. És amint látszik, fegyveresek a boxutcába is jutottak – itt épp a Brabham-depó előtt őrködtek

 

Az Autodromo Juan y Oscar Gálvez versenypálya rajza 1978-ban: 5,968 km, 52 kör, összesen 310,336 km