Ausztrál Nagydíj – 1993.11.07. – Adelaide

Micsoda rajt! Az első négy helyen tizenöt korábbi vagy későbbi "világbajnoki cím" kezdi meg a száguldást. És a nyolcadik pozícióban még kettő...

Micsoda rajt! Az első négy helyen tizenöt korábbi vagy későbbi “világbajnoki cím” kezdi meg a száguldást. És a nyolcadik pozícióban még kettő…

 

Az 1993-as idény utolsó viadalára huszonhárom évvel ezelőtt az ausztráliai Adelaide városának utcáin került sor. Ekkorra már eldőlt mindkét világbajnoki cím sorsa: a francia Alain Prost két futammal korábban megszerezte negyedik világbajnoki címét, és bejelentette visszavonulását. Csapata, a Williams is világbajnokként érkezett Ausztráliába, és ők is túl voltak már egy nagy bejelentésen: a háromszoros világbajnok brazil Ayrton Senna 1994-re történő szerződtetését – éppen Prost helyére – már korábban nyilvánosságra hozták.
Senna nem is kezdhette volna jobban utolsó McLarennél futott versenyét: Prost, és a másik Williams-Renault-t hajtó angol Damon Hill előtt a pole-ra kvalifikálta a Ford-motoros MP4/8-ast, F1-es pályafutása hatvankettedik első rajtkockáját elérve. A negyedik és ötödik rajtrácsot a német Michael Schumacher (Benetton-Ford) és a finn Mika Häkkinen (McLaren-Ford) foglalta el. Parádés…
Utóbbi kettő végül műszaki hiba miatt kiesett, míg Sennáék messze elhúzva a mezőnytől nem nagyon bántották egymást. A rajtnál elfoglalt pozíciójukban értek célba, és hogy mennyire hármuk “belügye” volt a dobogó, arra mi sem jellemzőbb, hogy a negyedik helyen leintett francia, Ferrarival versenyző Jean Alesi már egy kör hátrányban volt. Alesi csapattársa, az osztrák Gerhard Berger lett az ötödik, míg a pontszerzők sorát az angol Martin Brundle (Ligier-Renault) zárta. A leggyorsabb kört Hill futotta meg, 1 perc 15,381 másodperces ideje 180,523 km/órának felelt meg.
Ez volt a McLaren száznegyedik világbajnoki futamgyőzelme, ezzel minden addigi idők legtöbb diadalát arató csapata lettek, a Ferrari rekordját döntve meg.
Senna F1-es pályafutása nyolcvanadik dobogós, ezen belül negyvenegyedik első helyét szerezte meg. Mint kiderült, az utolsót is…
Prost százkilencvenkilenc teljesített viadal után versenyzőként elköszönt a Formula 1-től. Négy világbajnoki címmel, ötvenegy győzelemmel, további ötvenöt dobogós helyezéssel, harminchárom pole pozícióval és negyvenegy leggyorsabb körrel hagyta az utókorra a névjegyét.
Más búcsúzók is voltak. A Footwork-Mugen Hondával tizedik helyen célba érő angol Derek Warwick száznegyvenhat futamot teljesített, ez volt az utolsó. És a nyolcadik helyen értékelt, Benetton-Fordot vezető versenyző is utoljára szállt ki világbajnoki futam végén az autójából: az olasz Riccardo Patrese akkori rekordot jelentő kétszázötvenhat teljesített viadalt követően intett búcsút a száguldó cirkusznak.

Senna tiszteletköre brazil zászlóval

Senna tiszteletköre brazil zászlóval

 

Egy nagy korszak vége - 1.

Egy nagy korszak vége – 1.

 

Egy nagy korszak vége - 2. Ron Dennisnek, a McLaren első emberének búcsúja Ayrtontól.

Egy nagy korszak vége – 2.
Ron Dennis, a McLaren első embere és Ayrton még az előző, Japán GP-n aratott diadalt követően.

 

Egy nagy korszak vége - 3. Prost és Senna utoljára együtt a dobogón.

Egy nagy korszak vége – 3.
Prost és Senna utoljára együtt a dobogón.

 

Adelaide pályarajza 1993-ban: 3,780 km, 79 kör, összesen 298,620 km.

Adelaide pályarajza 1993-ban: 3,780 km, 79 kör, összesen 298,620 km.