Japán Nagydíj – 1988.10.30. – Suzuka

A rajtot követő pillanatok egyike. Prost az élen, Senna hátul a mezőnyben

A rajtot követő pillanatok egyike. Prost az élen, Senna hátul a mezőnyben

 

Prost, vagy Senna? Senna, vagy Prost? A két McLaren-versenyző között miképpen dől el a világbajnoki cím sorsa? Ez volt a kérdés huszonnyolc évvel ezelőtt, az 1988-as év utolsó előtti, tizenötödik világbajnoki futamán. Ha a brazil Ayrton Senna nyer, övé az egyéni világbajnoki cím. A francia Alain Prostnak is mindenképpen nyernie kellett volna, hogy életben tartsa vb-reményeit. Egy második hellyel ugyanis nem szerzett volna pontot – abban az évben csak a legjobb tizenegy helyezést vették figyelembe, és mivel már hét győzelmet és hat második helyet gyűjtött be, kizárólag győzelemmel tudta volna a pontjai számát gyarapítani. Senna e tekintetben jobban állt, kevesebb pontot veszített addig a pillanatig ezen szabály miatt. A konstruktőri világbajnoki cím már korábban eldőlt, természetesen a McLaren javára.
Senna az időmérőn megszerezte a pole pozíciót Prost és a Ferrarit hajtó osztrák Gerhard Berger előtt. Ez volt a McLaren tizenegyedik első soros kvalifikációja az év során.
A rajt már nem sikerült ilyen jól a brazilnak, ugyanis lefulladt a motorja. Szerencséjére újra tudta indítani a McLaren-Hondát, de visszaesett a tizennegyedik helyre, míg Prost elöl magabiztosan vezetett. Senna az első világbajnoki címéért mindent egy lapra feltéve hajtott keresztül a mezőnyön, és a tizenegyedik körben már harmadik, a huszadikban pedig már a második volt. Ebben segítségére sietett az időközben szemerkélni kezdő eső is.
Aztán a huszonnyolcadik körben egy kettős lekörözés közben elhúzott csapattársa mellett, átvéve a vezetést. Az első helyet immár végig megtartva behúzta tizennegyedik (és a McLaren hatvankilencedik) futamgyőzelmét, egyúttal első világbajnoki címét, amelyet még kettő követett.
Prost lett a második, míg a dobogó harmadik helyére a belga Thierry Boutsen (Benetton-Ford) állhatott fel. A további pontszerző helyeken Berger, az olasz Alessandro Nannini (Benetton-Ford) és a szintén olasz Riccardo Patrese (Williams-Judd) értek célba. A leggyorsabb kör – F1-es pályafutása során tizedik alkalommal – Sennáé lett, 1 perc 46,326 másodperces ideje 198,375 km/óra átlagnak felelt meg.
Egy futam volt még hátra az évből, de az ausztráliai Adelaide-ben már nem volt tétje a viadalnak.

Az előzés pillanata

Az előzés pillanata

 

Senna és a McLaren-Honda MP4/4

Senna és a McLaren-Honda MP4/4

 

Boutsen készül köszönteni '88 világbajnokát a győzelmi emelvényen

Boutsen készül köszönteni ’88 világbajnokát a győzelmi emelvényen

 

Suzuka pályarajza 1988-ból: 5,859 km, 51 körön át, összesen 298,809 km

Suzuka pályarajza 1988-ból: 5,859 km, 51 körön át, összesen 298,809 km

 

Mindez (olasz és portugál szavakkal) mozgóképben elbeszélve: