Manfred Winkelhock

65 évvel ezelőtt, 1951. október 6-án a németországi Waiblingenben született Manfred Winkelhock.
Autószerelőként, pusztán kedvtelésből kezdett versenyezni. Mai szemmel nézve viszonylag idősen, huszonnégy évesen aratta első sikerét az 1976-os VW Junior Kupa elhódításával. Ezt követően a BMW támogatásával, a bajorok junior csapatában nevelkedett tovább, ahol olyan csapattársai voltak, mint a svájci Marc Surer és az egyesült államokbeli Eddie Cheever. A következő öt idényben túraautó- és Formula 2-es sorozatokban indult, több dobogós helyezést szerezve, győzelmet azonban egyet sem. Az Imolában rendezett 1980-as Olasz Nagydíjon sérült honfitársa, Jochen Mass Arrows-Fordjába beülve mutatkozott be a Formula 1 világbajnokságban. Huszonhatodik lett az időmérőn, így nem sikerült kvalifikálnia magát.
A Formula 1 mezőnyébe 1982-ben tért vissza az ATS istálló színeiben, és ekkor már a teljes idényt végigversenyezte. Mindjárt a második futamán, a Jacarepagua versenypályán rendezett Brazil Nagydíjon megszerezte első – egyben utolsó – két világbajnoki pontját, mivel az ötödik helyen intették le.
A következő két idényben a BMW motorokkal szerelt ATS autóit vezette továbbra is, azonban a sikerek elkerülték. Ráadásul megérkezett a csapathoz egy, szintén a BMW támogatását élvező fiatal osztrák, Gerhard Berger, így Winkelhocknak más csapat után kellett néznie. Az 1984-es év utolsó világbajnoki futamán, a portugáliai Estorilban egy Brabham-BMW-t vezetett, az 1985-ös idényt pedig a RAM csapatával kezdte el. Az F1 világbajnokság mellett régi versenyzőtársa, Marc Surer párjaként részt vett a sportautók hosszútávú világbajnokságának futamain, és az olaszországi Monzában sikerült nyerniük is. Augusztus 4-én még részt vett a Nürburgringen rendezett Német Nagydíjon, amelyet motorhiba miatt fel kellett adnia. Nyolc nappal később, a kanadai Mosport Parkban rendezett sportautó-futamon Porsche 962C típusú versenyautójával a pályát övező falnak csapódott és azonnal meghalt. Mindössze 33 évet élt.
Negyvenhét Formula 1-es világbajnoki viadalon indult, legjobb eredménye a ’82-es Brazil GP-n elért ötödik helyezése volt. Ugyanebben az évben huszonnegyedikként zárta a világbajnoki pontversenyt.
Fia, Markus szintén autóversenyző lett, aki eljutva a Formula 1-ig a Nürburgringen rendezett 2007-es Európai Nagydíjon egy Spyker-Ferrarival hat körön át az élen állva vezette a mezőnyt.

 

Manfred és az ATS-BMW D7-es 1984-ben

Manfred és az ATS-BMW D7-es 1984-ben