Olasz Nagydíj – 1950.09.03. – Monza

A rajtrács első sora, balról jobbra: Consalvo Sanesi (olasz, Alfa Romeo), Giuseppe Farina (olasz, Alfa Romeo), Alberto Ascari (olasz, Ferrari) és Juan Manuel Fangio (argentin, Alfa Romeo)

A rajtrács első sora, balról jobbra: Consalvo Sanesi (olasz, Alfa Romeo), Giuseppe Farina (olasz, Alfa Romeo), Alberto Ascari (olasz, Ferrari) és Juan Manuel Fangio (argentin, Alfa Romeo)

 

A Formula 1 első világbajnoki címe az 1950-es idény utolsó, hetedik viadalán dőlt el hatvanhat évvel ezelőtt, 1950. szeptember 3-án. A helyszín Monza volt, ahol ekkor a XXI. Olasz Nagydíjat rendezték.
A mezőny úgy érkezett a “Sebesség Templomába”, hogy a három nagy “F”, az argentin Juan Manuel Fangio, az olasz Giuseppe Farina és a szintén olasz Luigi Fagioli is világbajnok lehet. A pontversenyt vezető Fangio az első rajtkocka megszerzése után hiába futotta meg mindjárt a verseny elején a leggyorsabb kört is (ezért abban az időben egy pont járt), műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. Akkoriban szabály tette lehetővé, hogy átüljön egy csapattársa autójába, azzal folytatva a viadalt. Azonban az olasz Piero Taruffitól “megörökölt” géppel sem volt szerencséje, az is tönkrement, így csak abban az esetben lett volna világbajnok, ha Fagioli kettőnél, Farina pedig négynél kevesebb pontot szerez. Előbbi végül Alfa Romeójával harmadikként végezve négy pontot gyűjtött, ám Giuseppe “Nino” Farina szintén Alfát vezetve megszerezte a győzelmet, és az ezért járó nyolc ponttal végül a világbajnoki címet is megnyerte.
A második helyen (Ferrariját az olasz Alberto Ascarival megosztva) az olasz Teodoro “Dorino” Serafini ért célba, akinek ez volt az egyetlen részvétele világbajnoki futamon. A további két pontszerző (azaz a negyedik és ötödik) helyen ötkörös hátránnyal ért célba két francia, a Talbot-Lago autókat vezető Louis Rosier és Philippe Etancelin.
Fangio leggyorsabb köre kereken két percig tartott, ez a pálya akkori változatán 189,0 km/órás átlagnak felelt meg. A 6,3 kilométeres pályán nyolcvan kört tett meg a győztes, ezzel 504,0 kilométert teljesítve 2 óra 51 perc 17,4 másodperc alatt, így 176,543 km/óra átlagsebességet érve el.

 

A Formula 1 történetének első világbajnoka, Dr. Giuseppe Antonio "Nino" Farina

A Formula 1 történetének első világbajnoka, Dr. Giuseppe Antonio “Nino” Farina

 

Farina Alfa Romeo 158-as autója és annak szerelői

Farina Alfa Romeo 158-as autója és annak szerelői

 

A "Sebesség Temploma" pályarajza 1950-ben

A “Sebesség Temploma” pályarajza 1950-ben