Alberto Ascari

98 éve, 1918. július 13-án született Milánóban az olasz Alberto Ascari.
Édesapja, Antonio kiváló autóversenyző volt, ám 1925-ben életét vesztette a Monthléryben rendezett Francia Nagydíjon. Alberto ekkor mindössze hétéves volt, ám ez a családi tragédia sem tántorította el attól az elhatározásától, hogy apja nyomdokaiba lépve híres autóversenyző legyen. Kezdetben motorkerékpárral versenyzett, majd 1940-ben áttért a négy kerékre a család régi jó barátja, Enzo Ferrari támogatásával. A II. Világháború miatt félbeszakadt karrierjét 1947-ben egy Maserati volánjánál kezdte újra felépíteni, ám két évvel később már a Scuderia Ferrari versenyzőjeként ért el sikereket. Olyannyira mély benyomást tett Enzo Ferrarira, hogy az 1950-ben induló világbajnokságban Alberto lett a Scuderia alapembere. Abban az évben négy világbajnoki futamon állt rajthoz Ascari, és két második hellyel végül ötödik lett az összetettben, míg honfitársa, Giuseppe Farina lett a Formula 1 első világbajnoka. Egy évre rá két újabb második helyezést követően a Nürburgringen rendezett Német Nagydíjon az első pole-pozíciója után megszerezte ugyancsak első világbajnoki futamgyőzelmét is. Ezt a sikert rögtön megismételte a következő, Monzában tartott Olasz Nagydíjon, így végül második lett a világbajnoki tabellán az argentin Juan Manuel Fangio mögött.
1952-re és 1953-ra új szabályok léptek érvénybe, és gyakorlatilag Formula 2-es autókkal rendezték a világbajnokságot. Ezekben az években Ascari a Ferrarival szinte verhetetlen volt. ’52-ben hét futamból hatot, egy évre rá nyolc viadalból ötöt megnyerve mindkét év világbajnoki címét megszerezte.
1954-ben nem tudott a fizetésében megegyezni Ferrarival, így a Maseratinál folytatta, ám az év első két futamán még csak célba érnie sem sikerült. Az Olasz Nagydíjra visszatért a Scuderiához, az utolsó világbajnoki viadalt pedig a Lanciánál teljesítette, de mindkét versenyt fel kellett adnia műszaki hiba miatt.
1955-re maradt a Lanciánál, és Argentínában valamint Monacóban is a második helyről tudott indulni, ám mindkét alkalommal baleset miatt esett ki. Utóbbi helyszínen a kikötő vizéből kellett kimenteni őt a kicsúszását követően.
Négy nappal később, 1955. május 26-án a Supercortemaggiore elnevezésű, 1000 kilométeres versenyre készülve tesztelt Monzában egy Ferrari sportkocsit, amikor halálos balesetet szenvedett. Furcsa és kísérteties egybeesés, hogy ugyanúgy harminchat éves korában, ugyanúgy egy hónap huszonhatodik napján, ugyanúgy kölcsönsisakban vezetve, és ugyanúgy egy komoly balesetet követő negyedik napon, ugyanúgy egy gyors balkanyar után bekövetkező bukásban, ugyanúgy feleséget és két gyermeket hátrahagyva vesztette életét, mint édesapja, Antonio. Utóbbi tizenhárom Nagydíjat nyert, Alberto ugyanennyi világbajnoki futamon aratott diadalt…
Alberto Ascari harminckét világbajnoki futamon indult, a tizenhárom győzelem mellett további négy alkalommal állhatott dobogóra. Tizennégy pole-pozíció és tizenkét leggyorsabb kör fűződik a nevéhez. Hatvannyolc világbajnokságon kívüli viadalon tizenöt győzelmet aratott, és további hét dobogós helyezést ért el.
Sokan őt tartják a világbajnokságok történetében a legjobb versenyzőnek.

 

A jellegzetes világoskék sisakban. 1955. május 26-án nem ezt viselte...

A jellegzetes világoskék sisakban. 1955. május 26-án nem ezt viselte…

 

Az 1952-es Német GP-n, a Nürburgringen a Ferrari 500-assal. Ez volt abban az évben a negyedik világbajnoki futamgyőzelme.

Az 1952-es Német GP-n, a Nürburgringen a Ferrari 500-assal. Ez volt abban az évben a negyedik világbajnoki futamgyőzelme.

 

Élete utolsó autóversenyén, az 1955-ös Monacói GP-n egy Lancia D50-es volánja mögött.

Élete utolsó autóversenyén, az 1955-ös Monacói GP-n egy Lancia D50-es volánja mögött.