Jan Lammers

Lammers, Holland Nagydíj, 1982

Ma ünnepli 60. születésnapját a holland Jan Lammers.
Zandvoortban, a Holland Nagydíjnak is többször helyet adó versenypálya közvetlen közelében született, és gyermekkorát meghatározta a versenyek élménye. Tizenhat évesen kezdett maga is versenyezni, túraautókkal, majd Formula 3-as gépekkel. 1977-ben már az európai F3-as sorozatban gyűjtötte a tapasztalatot, bár eleinte meglehetősen kevés sikert aratva. Egy évre rá csapatot váltott, és meg is nyerte az Európa-Bajnokságot.
1979-ben a Shadow csapat szerződtette, így az Argentin Nagydíjon elindulhatott élete első Formula 1-es versenyén. Az évet végigversenyezte, és bár pontot nem szerzett, a futamok közel felén célba tudott érni. 1980-ra váltott, és az ATS istállónál folytatta, azonban vagy kvalifikálnia sem sikerült magát, vagy ha igen, akkor meg célba érni nem tudott. Így év közben átült az Ensign-ba, ahol ugyanilyen kudarcok érték. 1981-ben ismét az ATS-nél próbálkozott, de csak az év első négy versenyén kapott lehetőséget. Egy évre rá a Theodore csapatához került, de mindössze egyetlen futamra tudta kvalifikálni magát, és ezen is kiesett motorhiba miatt.
Elege is lett a Formula 1-ből, és a tengerentúlra ment versenyezni, a CART világsorozatba. Ott sem sikerült az áttörés, így sportautókkal folytatta. És 1988-ban a Silk Cut Jaguar/TWR csapat színeiben, az angol Andy Wallace és a skót Johnny Dumfries társaként megnyerte a 24 órás viadalt Le Mans-ban. Ez volt pályafutása csúcsa. Két év múlva az egyesült államokbeli Daytonában rendezett, ugyancsak 24 órás versenyen is győzelmet aratott.
Tíz év szünet után, 1992 utolsó két futamára visszatért a Formula 1-be a March istállóval, ám ekkor sem sikerült a tizenkettedik helynél előrébb végeznie. A tapasztalatára azonban szüksége lett volna a csapatának, így szerződtették 1993-ra is. Még valamire szükség lett volna a March-nál: pénzre. Ebből azonban nem állt rendelkezésre elég, így csődöt jelentettek. Lammers pedig autó nélkül maradt, és ezzel huszonhárom teljesített világbajnoki futamot követően véget is ért versenyzői pályafutása. Legjobb eredményét az 1979-es Kanadai Nagydíjon érte el, ahol kilencedikként intették le.
1999 óta saját, Racing for Holland elnevezésű sportautó-csapatát irányítja.

Az 1979-es Holland GP-n, Zandvoortban a különleges festésű Shadow-Ford DN9-essel. A 23. helyről indult, és a 12. körben a sebességváltó hibája miatt a viadal feladására kényszerült.

Az 1979-es Holland GP-n, Zandvoortban a különleges festésű Shadow-Ford DN9-essel. A 23. helyről indult, és a 12. körben a sebességváltó hibája miatt a viadal feladására kényszerült.

Jan-Lammers