Graham Hill

Graham Hill
87 éve, 1929. február 15-én született az angol Graham Hill.
Motorokon kezdett versenyezni, majd 1954-ben bérelt Formula 3-as autókkal folytatta. Az ötvenes évek végén szerelőként kezdett dolgozni a Lotus csapatnál, amely az 1958-as Monacói Nagydíjon versenyzőként is lehetőséget biztosított számára. Ezt a futamot motorhiba miatt nem tudta befejezni, és az év hátralévő részében is műszaki problémák hátráltatták, de az Olasz GP-n már hatodikként intették le. A következő évben is maradt a Lotusnál, hasonlóan sikertelen szerepléssel. 1960-ban a szintén angol BRM csapathoz került, ahol két év múlva a Holland Nagydíjon megszerezte első győzelmét, amelyet még három követett, és világbajnok lett. 1966-ig volt ennek a csapatnak a tagja, ezalatt még háromszor volt második az összetettben. 1967-ben visszatért a Lotus-hoz, és a következő évben – csapattársa, egyben legnagyobb riválisa, a skót Jim Clark halálos balesetét követően – ismét megszerezte a világbajnoki címet.
1969-ben visszaesett a teljesítménye, sőt, az Egyesült Államok Nagydíján, Watkins Glen-ben súlyos balesetet szenvedett, melynek során mindkét lába eltörött.
1970-ben egy Lotus-szal tért vissza, de már nem tudta a korábbi teljesítményét megismételni. Versenyzett még Brabham és Shadow autókkal, majd saját csapatának Lola kocsijaival. Az 1975-ös Brazil GP volt az utolsó F1-es futama.
Más versenyeken is bizonyítani tudott: 1966-ban megnyerte az Indianapolis 500-at, 1972-ben pedig a francia Henri Pescarolo-val párban a LeMans-i 24 órás versenyt. Monacóban szinte verhetetlen volt, 14 futamgyőzelméből 5-öt a hercegségben szerzett.
Aztán 1975. november 29-én gyászolt az autósport világa: egyszerre vesztette el egy fiatal tehetségét és egy legendáját. Az akkor 46 éves Graham Hill és egy fiatal angol versenyző, Tony Brise előbbinek a magánrepülőgépén tartottak haza egy, a dél-franciaországi Paul Ricard pályán tartott tesztelésről, amikor a londoni leszállás előtt, ködös időben lezuhantak, és a fedélzeten mindenki életét vesztette.
Jellegzetes sisakfestése egy londoni evezősklub jelvénye volt, amelyben korábban ő is sportolt. Három gyermeke közül az egyetlen fiú, Damon is autóversenyző lett, aki 1996-ban szintén világbajnoki címet nyert.
A kétszeres világbajnok Graham Hill 175 GP-n indult, tizennégyszer győzött és további huszonkét alkalommal állhatott dobogóra. Tizenháromszor indult a pole-ból és tízszer futotta meg a leggyorsabb kört. 75 világbajnokságon kívüli viadalon hat győzelem mellett tíz második és kilenc harmadik helyett szerzett.

Az 1969-es Német GP-n, a Nürburgringen ugratja a Lotus-Ford 49B-t. Negyedikként végzett a belga Jacky Ickx, a skót Jackie Stewart és az új-zélandi Bruce McLaren mögött.

Az 1969-es Német GP-n, a Nürburgringen ugratja a Lotus-Ford 49B-t. Negyedikként végzett a belga Jacky Ickx, a skót Jackie Stewart és az új-zélandi Bruce McLaren mögött.

Tiszteletadás Graham Hill emlékének: