John Surtees

Tegnap, 83 éves korában elhunyt az angol John Norman Surtees, az egyetlen ember, aki két és négy keréken is világbajnok tudott lenni.
Édesapja példáját követve motorkerékpárral kezdett versenyezni, és tizenhét évesen Brands Hatchben megszerezte első futamgyőzelmét. Öt évvel később már a motorsport világának sztárja volt: megnyerte első világbajnoki címét az 500 köbcentis kategóriában. Ezt a címet még további három követte, de miközben ezeket a sikereket aratta, már fontolgatta, hogy kipróbálja magát az autósportban is. A gondolatot tett követte, és Vanwall valamint Aston Martin autók tesztelését követően egy Cooper Formula 2-es géppel teljesítette első versenyét az angliai Oulton Parkban. A bemutatkozás fényesen sikerült: második helyen ért célba. Ekkor felkereste őt a Lotus főnöke, Colin Chapman, és versenyzői szerződést ajánlott a számára. Surtees elvállalta, azzal a feltétellel, hogy csak akkor versenyez Chapmannek, ha nincs motorversenye. Így 1960-ban végül mindössze négy világbajnoki viadalon állt rajthoz, és mindjárt a másodikon, a Silverstoneban rendezett Brit Nagydíjon másodikként intették le az ausztrál Jack Brabham mögött.
A következő két évet a Yeoman Credit Racing Team színeiben Cooper és Lola autókkal teljesítette. Gyorsaságához nem fért kétség, de két második helynél előrébb nem tudott végezni. A Ferrarit meggyőzte a teljesítményével, és 1963-ra a Scuderiához szerződött. A hatodik versenyén, a Német Nagydíjon nyerni is tudott, de az igazi sikert 1964 hozta meg a számára: amikor célba ért, mindig dobogón végzett, és két futamgyőzelmével a világbajnoki címet is megszerezte.
A következő évet is a Ferrarinál versenyezte végig, azonban csak az ötödik helyet tudta megszerezni a világbajnokságon. 1966-ban a második versenyen, a Spában rendezett Belga Nagydíjon fölényes győzelmet aratva búcsúzott az olasz istállótól. Az év hátralévő részében a Cooper csapatát erősítette, és végül Jack Brabham mögött másodikként végzett a világbajnoki tabellán. 1967-re a Hondához szerződött, és az Olasz Nagydíjon, Monzában megszerezte a japán gyár második futamgyőzelmét. A következő évben is maradt a Hondánál, azonban az autó megbízhatatlan volt, így 1969-ben továbbállt a BRM-hez. Ez az év még kevésbé volt sikeres, és egyre inkább érlelődött “Big John”-ban a gondolat, hogy saját csapatot kellene alapítania.
1970-ben kezdetben egy megvásárolt McLaren M7C típusjelű autóval indult a Team Surtees története, és az év ötödik versenyétől egy Surtees-Ford TS7-essel folytatódott. A remélt sikerek azonban elmaradtak, így John végül száztizenegy teljesített világbajnoki futamot követően elbúcsúzott a száguldó cirkusztól. De csak versenyzőként – a Team Surtees tulajdonosaként 1978-ig, a csapat történetének végéig tevékenykedett.
Világbajnoki címe mellett hat futamgyőzelmet, tizennyolc további dobogós helyezést, nyolc első rajtkockát és tizenegy leggyorsabb kört jegyez. Hatvan világbajnokságon kívüli viadalon nyolc győzelmet aratott, öt második és nyolc harmadik hely mellett.
1996-ban John Surteest beválasztották az Autósport Hírességeinek Csarnokába, és nemrég az angol királynő az autósportért végzett tevékenységének elismeréseképpen lovaggá ütötte.
Idős korában is rendszeresen megjelent autóversenyeken – időnként még régi autóit vezette is. Egy Formula 2-es versenyen elhunyt fia emlékére ő gondozta a Henry Surtees Alapítványt.

Az 1964-es Német GP-n, a Nürburgringen. "Big John"-t és a Ferrari 158-ast aznap nem lehetett legyőzni

Az 1964-es Német GP-n, a Nürburgringen. “Big John”-t és a Ferrari 158-ast aznap nem lehetett legyőzni

Az 1970-es Brit Nagydíjon, Brands Hatchben mutatkozott be az első, Surtees nevét viselő konstrukció, a TS7

Az 1970-es Brit Nagydíjon, Brands Hatchben mutatkozott be az első, Surtees nevét viselő konstrukció, a TS7

A 2014-es Olasz Nagydíjon Monzában a mindig mindenkihez kedves és barátságos John Surtees

A 2014-es Olasz Nagydíjon Monzában a mindig mindenkihez kedves és barátságos John Surtees