Jo Gartner

1

Ma lenne 62 éves Josef “Jo” Gartner osztrák autóversenyző.
A bécsi születésű fiatalember 18 éves korában szerelőként kezdett dolgozni a Volkswagen által támogatott Formula Super Vee kategória egyik csapatánál, majd maga is belekóstolt a versenyzésbe. Kezdetben hegyifutamokon indult, 1977-ben pedig a Formula Super Vee Európa-Bajnokságában folytatta, ahol a következő évben az összetett harmadik helyét szerezte meg. Ezután minden évben egy kategóriát feljebb lépett: először a Formula 3-as Európa-Bajnokságban versenyzett, majd a Formula 2 következett. Átlagos teljesítményt nyújtott, ám 1983-ban a híres Pau-i futamon szerzett győzelme megnyitotta az utat a következő évi Formula 1-es szereplés felé.
Az olasz Osella istállónál kapott lehetőséget, de nem a teljes szezonra, hanem csak nyolc futamra. A gyengécske konstrukciótól nem lehetett sokat várni, és a papírformának megfelelően az első négy futamot nem is sikerült befejezni – hármat műszaki hiba, egyet pedig ütközés miatt kellett feladnia. A Holland Nagydíjon végre sikerült célba érnie, mégpedig a tizennegyedik helyen, de a két Tyrrell kizárását követően végül tizenkettediknek rangsorolták. És az ezután következő Olasz Nagydíjon, Monzában hihetetlen dolog történt: miután a mezőny nagy része műszaki hibák illetve üzemanyaghiány miatt feladni kényszerült a viadalt, Jo az Osella-Alfa FA1F-est az ötödik helyre hozta be. Ám sem ő, sem a hatodikként célba érő honfitársa, Gerhard Berger nem kapott pontot, ugyanis csapataik (Berger az ATS versenyzője volt) csak egy autót neveztek a világbajnokságra – az Osella Gartner pechére nem az övét, hanem a jóval rutinosabb és ezért a csapat reményei szerint jobb eredményre képes olasz Piercarlo Ghinzaniét. Tehát Jo és az autója hivatalosan be volt nevezve, ám az értékelésbe nem számított bele a teljesítménye. Még két versenyen kapott abban az évben lehetőséget Enzo Osellától (mindkettőn műszaki hiba miatt esett ki), és 1984 végén elköszönt a Formula 1-től.

Jo és az Osella-Alfa FA1F

Jo és az Osella-Alfa FA1F

Már 1984-ben elindult Le Mansban a 24 órás viadalon, ahol negyedikként végzett. Úgy nézett ki, hogy a hosszútávú futamokon találja meg igazi önmagát, az 1986-ban a Sebringben rendezett 12 órás versenyt meg is tudta nyerni. Azonban még ugyanezen év június elsején a 24 órás Le Mans-i versenyen – feltehetőleg műszaki hiba következtében – 260 kilométer/órás sebességgel bukott, és nyaksérüléseibe belehalt. Mindössze 32 évet élt.
Mintha Ausztria el lenne átkozva az autóversenyzőit illetően…

A Porsche 962-es Le Mans-ban, még Jo sisakjával…

A Porsche 962-es Le Mans-ban, még Jo sisakjával…