Argentin Nagydíj – 1958.01.19. – Buenos Aires

Két angol párviadala: a verseny huszadik körében Hawthornt (Ferrari) üldözi Moss (Cooper).

Két angol párviadala: a verseny huszadik körében Hawthornt (Ferrari) üldözi Moss (Cooper).

58 évvel ezelőtt, 1958. január 19-én az év első világbajnoki futamára került sor Buenos Airesben, Argentína Nagydíjáért. Hatalmas volt a hőség, de nem emiatt jelent meg mindössze tíz versenyző az időmérő edzésen – sem előtte, sem azóta nem vettek részt ilyen kevesen világbajnoki viadal kvalifikációján – , hanem a minden autóra vonatkozó egységes benzinhasználatot előíró új szabály miatt. A brit csapatok át sem keltek az óceánon, egyet kivéve: Rob Walker privát, RRC Walker Racing Team nevű alakulata egy 1957-es Cooper-Climax T43-assal az angol Stirling Mosst benevezte a versenyre. És nem is bánták meg, mivel Moss a hetedik helyről indulva megnyerte a viadalt, hetedik világbajnoki futamgyőzelmét aratva. Két ferraris, az olasz Luigi Musso és az angol Mike Hawthorn állhattak még dobogóra, míg a további két pontszerző helyen a Maseratik értek célba: az első rajthelyről huszonkilencedik egyúttal utolsó alkalommal induló, ekkor már ötszörös világbajnok, ötvenedik világbajnoki futamán részt vevő argentin Juan Manuel Fangio, valamint a francia Jean Behra.
A leggyorsabb kör Fangio nevéhez fűződött, aki 1 perc 41,8 másodperc alatt teljesítette a 3,912 kilométeres távot, 139,327 km/órás átlagot elérve. A nagy Juan Manuel huszonharmadik alkalommal és szintén utoljára futotta meg a leggyorsabb kört.
Moss győzelme két szempontból is történelmi jelentőségű volt: először nyertek a világbajnokságok történetében olyan autóval, ahol a motor a versenyző mögött helyezkedett el. És első alkalommal sikerült diadalra vinni egy Cooper autót, ráadásul egy privát, tehát nem gyári csapat színeiben. A Maserati itt érte el – Fangióhoz hasonlóan az utolsó pole pozícióját (tizedik alkalommal) és leggyorsabb körét (tizenötödik alkalommal).
Moss tehát kiváló formában kezdte az évet. A következő versenyen átült egy Vanwall autóba, és végre úgy tűnt, hogy megszerezheti a régóta megérdemelt világbajnoki címet. Aztán másképp alakult.

Stirling Moss

Stirling Moss

Moss és a Cooper Climax T43-as

Moss és a Cooper Climax T43-as

A történelmi győzelmet arató Cooper-Climax T43-as

A történelmi győzelmet arató Cooper-Climax T43-as

Buenos Aires pályarajza 1958-ban

Buenos Aires pályarajza 1958-ban