Patrick Head

Head 5

Az 1946. június 5-én született angol Patrick Head a Formula 1 történetének egyik legsikeresebb tervezője. Családi “örökségként” otthonról kapta az autósport szeretetét, mivel apja az ötvenes években Jaguar sportkocsikkal versenyzett. Pályája elején a Brit Haditengerészetnél helyezkedett el, majd a frissen megszerzett mérnöki diplomájával a Lola Cars-nál kezdett dolgozni. Itt kollégája volt a később szintén nevessé vált F1-es konstruktőr, John Barnard. Később önállósította magát, és Formula SuperVee versenyautók motorjának a karbantartásával foglalkozott. A hetvenes évek elején már egy barátja Formula 2-es projektjén dolgozott, amely vállalkozás azonban csődbe jutott. Head ezután a Formula 5000-es autókat gyártó ausztrál Ron Tauranac alkalmazottja lett, és amikor Ron elhatározta, hogy 1974-re épít egy Formula 1-es autót, Patrick is részt vett a tervezésben. Miután ez a vállalkozás a legkevésbé sem bizonyult sikeresnek, Head visszavonult az autósporttól. Frank Williams ekkoriban szervezte újra csapatát, és amikor a Frank Williams Racing Cars Ltd. részére keresett egy tehetséges mérnököt, Headre esett a választása, felajánlva számára a vezető tervező munkakört. Azonban nem sokkal később a kanadai olajmilliárdos, Walter Wolf felvásárolta a csapatot, Franket kirúgta, Patrick helyére pedig Harvey Postlethwaite-et ültette. Williams azonban már akkor sem adta fel, Williams Grand Prix Engineering néven újjászervezte alakulatát, és társtulajdonosként (30%-os arányban) Head is alapítója lett a később oly’ sok sikert arató csapatnak.
És nem csak alapítója, hanem tevékeny részese is lett a diadalmenetnek: az 1978-tól 2012-ig terjedő időszakban az FW06-ossal kezdve 31 különböző típus tervezését vezette. 437 világbajnoki futamot teljesítettek ezek az autók, 113 győzelmet (ezek közül 33 kettős diadalt) arattak, 172 további dobogós helyezést elérve. 124 alkalommal sikerült az első rajtkockába kvalifikálni őket, és 130-szor futották meg a versenyek leggyorsabb körét. 7 versenyző (az ausztrál Alan Jones 1980-ban, a finn Keke Rosberg 1982-ben, a brazil Nelson Piquet 1987-ben, az angol Nigel Mansell 1992-ben, a francia Alain Prost 1993-ban, az angol Damon Hill 1996-ban és a kanadai Jacques Villeneuve 1997-ben) lett Patrick autóival egyéni világbajnok, míg a konstruktőr-világbajnoki címet 9 alkalommal (1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996 és 1997) szerezték meg – ezzel a Ferrari mögött, a McLarent megelőzve másodikok a Formula 1 örökranglistáján.
A mindig kőkemény és szókimondó, sokszor nyers, önmagával és másokkal szemben is abszolút maximalista Head végül 2012-ben hagyta el a Formula 1-et és ezzel az autósportot is, a Williams Hybrid Power Limited-nél dolgozva tovább.
A Formula 1 történelmének meghatározó, legendás alakját, Patrick Head-et tegnapelőtt, 2015. november 17-én az angol királynő az autósportért tett szolgálatai elismeréseképpen lovaggá ütötte.

A sikerkorszak kezdetén - Patrick Head és Frank Williams 1979-ben

A sikerkorszak kezdetén – Patrick Head és Frank Williams 1979-ben

Head első alkotását hajtja az ausztrál Alan Jones 1978-ban: a Williams-Ford FW06-ost

Head első alkotását hajtja az ausztrál Alan Jones 1978-ban: a Williams-Ford FW06-ost

Mosoly a köbön, avagy van ok az örömre: baloldalon az 1980-as világbajnok, Alan Jones, középen Frank Williams, jobbra Patrick Head

Mosoly a köbön, avagy van ok az örömre: baloldalon az 1980-as világbajnok, Alan Jones, középen Frank Williams, jobbra Patrick Head

Az elválaszthatatlan páros még 2014-ben - Patrick Head és Sir Frank Williams

Az elválaszthatatlan páros még 2014-ben – Patrick Head és Sir Frank Williams

Sir Patrick Head és a

Sir Patrick Head és a “Knight Bachelor” kitüntetés

Az egyik mestermű - Williams-Honda FW11B 1987-ből: 9 futamgyőzelem, 12 pole pozíció; egyéni és konstruktőr-világbajnoki cím

Az egyik mestermű – Williams-Honda FW11B 1987-ből: 9 futamgyőzelem, 12 pole pozíció; egyéni és konstruktőr-világbajnoki cím