Stewart Grand Prix

Logo2

Tizenhat évvel ezelőtt, 1999. október 31-én rendezték Japánban, Szuzukában az év utolsó, tizenhatodik futamát, amely dönteni volt hivatott a leglényegesebb kérdésekről: az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címről. A finn Mika Häkkinen a második helyről indulva aratott győzelmével ’98 után ismét világbajnok lett, míg a második és harmadik helyen befutó német Michael Schumacher és az észak-ír Eddie Irvine (aki végül második lett az egyéni pontversenyben) révén a Ferrari szerezte meg a konstruktőrök elsőségét.
Volt két búcsúzó: itt teljesítette utolsó, 115. világbajnoki futamát 1996 világbajnoka, az angol Damon Hill. Ugyancsak akkor láthattuk utoljára a rajtrácson a Stewart Grand Prix csapat hófehér autóit.

A holland Jos Verstappen és a Stewart-Ford SF2 1998-ban Luxemburg Nagydíján, a Nürburgringen, ahol tizenharmadikként végeztek

A holland Jos Verstappen és a Stewart-Ford SF2 1998-ban Luxemburg Nagydíján, a Nürburgringen, ahol tizenharmadikként végeztek

Az egész úgy kezdődött, hogy a háromszoros világbajnok skót Jackie Stewart fia, Paul megvásárolt egy kis, Formula 3-as csapatot, amellyel az 1989-es Brit F3-as bajnokságra beneveztek. Egy évre rá már az európai Formula 3000-es bajnokságra készültek, emellett egyéb, alacsonyabb kategóriás formulaautós sorozatokban is jelen voltak, 119 győzelmet aratva és 12 bajnoki címet begyűjtve a következő szezonokban. Persze megjött evés közben az étvágy, és a következő célként a Formula 1-es szereplést jelölték meg. Ennek elérésében hatalmas lépést jelentett, hogy 1996-ban sikerült partnerként megnyerniük a Ford motorgyártó részlegét, és 1997-ben meg is érkeztek az F1-be.
Bemutatkozó évükben a dán Jan Magnussen és a brazil Rubens Barrichello vezették az SF01 kódjelű autót, és a monacói esős futamon “Rubinho” másodikként ért célba, ezzel megszerezve első dobogós helyezésüket. Az év további versenyein rengeteg műszaki hiba gátolta meg őket a sikeres szereplésben, és végül kilencedikként végeztek a konstruktőrök között. 1998-ban egy helyet feljebb léptek, annak ellenére, hogy dobogóra egyszer sem állhattak. A Kanadai Nagydíjon Barrichello ötödikként, Magnussen pedig hatodikként ért célba, ezzel a szezont legjobb eredményét produkálták. A dán fiú F1-es pályafutása első (és mint később kiderült, egyúttal egyetlen) pontját szerezte ekkor, furcsa módon mégis ezt követően cserélték le a holland Jos Verstappenre. Mivel utóbbi sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az 1999-es évre a bizalmat változatlanul élvező Barrichello mellé az angol Johnny Herbertet szerződtették. Egyre megbízhatóbbak és gyorsabbak lettek, és néhány biztató eredményt követően Herbert révén végre megszerezték első (és utolsó) világbajnoki futamgyőzelmüket Európa Nagydíján, a Nürburgringen. Ráadásul az angol fiú nem egyedül képviselte a csapatot a dobogón, mivel Rubens is odaért, harmadikként végezve – csak a rend kedvéért: az olasz Jarno Trulli és a Prost-Peugeot lett a második.
Az 1999-es év végül az konstruktőrök között a negyedik helyet hozta a számukra, és egyúttal a befejezést is. Ugyanis a Ford növelni kívánta a jelenlétét a világbajnokságon, és megvásárolta a csapatot a Stewart családtól, hogy 2000-től prémium márkája, a Jaguar neve alatt futtassa tovább az autókat. A Jaguar Racing azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így 2004 végén eladták az istállót. És azóta úgy hívják őket, hogy Red Bull Racing…
A Stewart Grand Prix csapat 49 világbajnoki viadalon vett részt, 3 modelljüket – amelyeket csak Ford motorokkal hajtottak – 4 versenyző vezette. Egyetlen győzelmük mellett szintén egyszer indulhattak a pole pozícióból, az 1999-es Francia Nagydíjon, Magny-Coursban, Barrichello révén. Legjobb csapatvilágbajnoki helyezésük a ’99-es negyedik volt, míg ugyanebben az évben Barrichello hetedik helyezése a legjobb egyéni eredményüket is jelentette.

Boldog, pezsgőáztatta stewartosok az 1999-es Európai Nagydíj győzelmi emelvényén: Johnny Herbert, Sir Jackie Stewart és Rubens Barrichello

Boldog, pezsgőáztatta stewartosok az 1999-es Európai Nagydíj győzelmi emelvényén: Johnny Herbert, Sir Jackie Stewart és Rubens Barrichello

És a búcsú: Barrichello és a Stewart-Ford SF-3 az utolsó, 1999-es Japán Nagydíjon, Szuzukában.

És a búcsú: Barrichello és a Stewart-Ford SF-3 az utolsó, 1999-es Japán Nagydíjon, Szuzukában.