José Froilán González

Jose-Froilan-Gonzalez
93 évvel ezelőtt, 1922. október 5-én az argentinai Arrecifesben született José Froilán González, akinek a nevéhez nem kisebb történelmi tett végrehajtása fűződik, mint a Ferrari első világbajnoki futamgyőzelmének megszerzése.
A nagy példakép és honfitárs Juan-Manuel Fangio példáját követve Európába jött versenyezni, és ugyan az első Formula 1-es világbajnoki futamon, az 1950-es Brit Nagydíjon még nem állt rajthoz, a következő viadalon, Monacóban már a korábbi olasz sztár, Achille Varzi csapatában egy Maseratit vezetve elindult. A harmadik rajtkockából vágott neki a versenynek, amelyet egy motortűz miatt fel kellett adnia. Ezt abban az évben még két futam követte, de egyszer sem sikerült célba érnie. 1951-ben egy egyversenyes kitérőt tett a Talbot Lago csapatában, majd jött Enzo Ferrari, aki leszerződtette. A Scuderiánál lefutott első viadalán, a Reimsben rendezett Francia Nagydíjon még “csak” második lett, azonban a következő, a Brit Nagydíjon Silverstone-ban elsőként csapódott le a kockás zászló a hatalmas fizikai ereje miatt “Pampák Bikája” becenévre hallgató González előtt, megszerezve azt a bizonyos történelmi, első győzelmet a maranellóiak számára – amelyet a mai napig még további 223 követett.

González és a Ferrari 375-ös az 1951-es Francia GP-n, Reimsben

González és a Ferrari 375-ös az 1951-es Francia GP-n, Reimsben

A következő két évre visszatért a Maserati gyári csapatához, azonban csak dobogós helyezésekig jutott, a következő futamgyőzelem még váratott magára. Ehhez nem kellett mást tennie, mint 1954-re visszatérni a Ferrarihoz – és persze hajtani a 625-ös modellt. Ismét Silverstone és a Brit Nagydíj volt a siker helyszíne, amelyet több már nem követett pályafutása során. Ugyanebben az esztendőben a francia Maurice Trintignant-tal párban megnyerték a Ferrarinak a 24 órás le mansi viadalt. A következő öt évben pedig mindössze hat világbajnoki viadalon indult el, leginkább csak hazai versenyein, az Argentin Nagydíjakon. Egyre inkább a sport üzleti oldala kezdte érdekelni, és miután az 1960-as Argentin Nagydíjon egy Ferrarival lefutotta utolsó világbajnoki viadalát, a továbbiakban azon a területen tevékenykedett.
26 világbajnoki futamot teljesített, ezeken 2 győzelmet aratott, és 13 további alkalommal állhatott dobogóra. 3 pole pozíció és 6 leggyorsabb kör fűződik a nevéhez, továbbá egy-egy világbajnoki második (1954) és harmadik (1951) helyezés.
90 évesen Buenos Airesben hunyt el szívinfarktus következtében.

González 2009-ben - persze Ferrari-mellényben

González 2009-ben – persze Ferrari-mellényben