Német Nagydíj – 1961.08.06. – Nürburgring

A győztes Moss és a Lotus-Climax 18/21

A győztes Moss és a Lotus-Climax 18/21

54 évvel ezelőtt, 1961. augusztus 6-án a Nürburgringen rendezték a 23. Német Nagydíjat, amelyet nem hivatalosan egyúttal “Európa Nagydíjáért” is futottak. Ez a viadal volt a Formula 1 világbajnokság történetének századik futama és több versenyző számára mérföldkövet is jelentett. Itt aratta tizenhatodik és utolsó diadalát az angol Stirling Moss, ráadásul ekkor állhatott utoljára dobogóra – huszonnegyedik alkalommal. Szintén utolsó dobogós helyezését érte el a másodikként célba érő német Wolfgang von Trips és ugyancsak utoljára láthatták a nézők az amerikai Phil Hillt az első rajtkockában (hatodszor), aki ráadásul ekkor futotta meg pályafutása utolsó leggyorsabb körét (ezt is hatodik alkalommal). Von Trips számára ez volt a legutolsó befejezett világbajnoki viadal, ugyanis az öt héttel később Monzában rendezett Olasz Nagydíjon vesztette életét, 14 nézővel együtt.
Az esős időben rendezett versenyen a harmadik helyről induló Moss és Lotus-Climax 18/21-es autója már a rajt után az élre került, és onnantól fogva csak a dobogó további két fokát elfoglaló versenyzők személye volt kérdéses. Két ferraris, Phil Hill és von Trips váltogatták egymást a második helyen, végül a hazai nézők legnagyobb örömére utóbbi mindössze 1,20 másodperc előnnyel ugyan, de megelőzte márkatársát. Őket a skót Jim Clark (Lotus-Climax), az angol John Surtees és az új-zélandi Bruce McLaren (mindketten Cooper-Climax) követte a pontszerző helyeken.
Az egyéni világbajnokságot ekkor von Trips vezette Phil Hill és Moss előtt, míg a konstruktőröknél a Ferrari állt az élen, az ekkor negyedik futamgyőzelmét arató Lotus és a Porsche előtt. Kezdett a Ferrari belügyévé válni a világbajnokság, amely öt héttel később oly tragikus módon vált egyszemélyes magánüggyé.

Wolfgang von Trips és Stirling Moss a győzelmi pódiumon

Wolfgang von Trips és Stirling Moss a győzelmi pódiumon

A régi, klasszikus Nürburgring 1961-ben.  15 kör, 22,810 kilométer, vagyis összesen 342,150 kilométer volt a teljes versenytáv. Moss 2 óra 18 perc 12,4 másodperc alatt teljesítette, amely 148,538 km/óra átlagnak felelt meg. Esőben. A "Zöld Pokol"-ban...

A régi, klasszikus Nürburgring 1961-ben. 15 kör, 22,810 kilométer, vagyis összesen 342,150 kilométer volt a teljes versenytáv. Moss 2 óra 18 perc 12,4 másodperc alatt teljesítette, amely 148,538 km/óra átlagnak felelt meg. Esőben. A “Zöld Pokol”-ban…