Hungaroring

Hungaroring - zászlók
30. Magyar Nagydíj. Harmincadik. Ezzel holtversenyben a 12. helyen állunk azon 33 nemzet között, akiknek eddig lehetőségük adódott arra, hogy a Formula 1-es világbajnokság egyik versenyének otthont adjanak.
1985-ben hallottuk először, hogy a következő évben világbajnoki futam helyszíne lesz Magyarország. Egy évvel korábban már lehetett látni itt-ott (többek között az Autó-Motor és a Népsport című újságokban) terveket arra vonatkozóan, hogy HA LENNE, akkor hol tartanák a Magyar Nagydíjat. Elsősorban a Városligetről szólt a történet, aztán lett más. Akkor mindegy is volt, a lényeg, hogy LETT. És ezt a döntést talán senki nem bánta meg. Mert az elmúlt harminc világbajnoki viadal többsége emlékezetes versenyt hozott. Az első például…, nos az már azzal is önmagában szenzáció volt, hogy megtörtént. Amúgy remek csatával az élen a két brazil, Nelson Piquet és Ayrton Senna között. Vagy 1989, amikor az angol Nigel Mansell kihasználva Senna bizonytalankodását és a pályavonal egyik új módosítását, megszerezte 15. világbajnoki futamgyőzelmét. A 12. rajtkockából (őőőőő, ki is mondta, hogy a Hungaroringen nem lehet előzni?) rajtolva… Vagy amikor szintén Mansell volt a főszereplő 1992-ben, mert bár a versenyt Senna nyerte, Nigel második helyével megszerezte a világbajnoki címet. Aztán a 2001-es viadal, amelyen aki ott volt, soha nem felejti. A német Michael Schumacher csak azért nem másolta le Mansell ’92-es hőstettét, mert ő úgy szerezte nálunk (negyedik) világbajnoki címét, hogy a futamot is megnyerte. Csapattársa, a brazil Rubens Barrichello második helye azt is jelentette, hogy a Ferrari ugyanekkor a konstruktőr-világbajnoki serleget gyűjtötte be. Az eksztázisban ünneplő óriási tömeg már akkor a pályára tódult, amikor még nem mindenkit intettek le… (Ezen sorok írója előtt ekkor egy körülbelül hatéves német kisfiú állt az édesapjával, és amikor a skót David Coulthard McLaren-Mercedesével két kör erejéig az élre állt, kérdően és némi kétségbeeséssel nézett az apjára. Aki rákacsintott, és intett, hogy nyugi, meglesz az a győzelem. Meglett.)

Világbajnokavatás 2001-ben: Barrichello és Schumacher emeli fel Jean Todt-ot, a Ferrari csapatfőnökét (nagyítható)

Világbajnokavatás 2001-ben: Barrichello és Schumacher emeli fel Jean Todt-ot, a Ferrari csapatfőnökét (nagyítható)

Rengeteg felemelő élményt adott ez a pálya az autósport hívei számára. Emlékek, érzelmek, képek kavalkádját. Sokáig lehetne sorolni…
Köszönet érte mindenkinek, aki valaha is dolgozott azért, hogy legyen Magyar Nagydíj.

Az eddigi 30 viadal 17 egyéni győztese: Michael Schumacher (német, 4 alkalommal), Lewis Hamilton (angol, 4), Ayrton Senna (brazil, 3), Nelson Piquet (brazil, 2), Damon Hill (angol, 2), Jacques Villeneuve (kanadai, 2), Mika Häkkinen (finn, 2), Jenson Button (angol, 2), Nigel Mansell (angol, 1), Thierry Boutsen (belga, 1), Rubens Barrichello (brazil, 1 ), Fernando Alonso (spanyol, 1 ), Kimi Räikkönen (finn, 1), Heikki Kovalainen (finn, 1), Mark Webber (ausztrál, 1), Daniel Ricciardo (ausztrál, 1) és Sebastian Vettel (német, 1). Közülük itt aratta első F1-es diadalát Hill, Button, Alonso és Kovalainen.
A konstruktőrök között a McLaren vezet 11 diadallal, őket a Williams és a Ferrari követi 7 illetve 6 sikerrel. A Red Bull 2 győzelmet jegyez, míg a Benetton, a Renault, a Honda és a Mercedes 1-1 diadalnál tartanak.
Pole pozícióból Michael Schumacher és a McLaren gyűjtötte be eddig a legtöbbet: 7 illetve 8 alkalommal voltak a leggyorsabbak az időmérőn. Szintén ők állnak az élén annak a statisztikának, amely az élen töltött körök számát hivatott nyilván tartani: Schumi 296, míg az angliai Wokingban székelő csapat 727 körön át vezették a mezőnyt.
Azon a pályán, amelynek vonalvezetését átadása, azaz 1986 óta mindössze három alkalommal kellett eddig módosítani; így alakult a pályarajz:

1986-1988

1986-1988


1989-2002

1989-2002


2003 óta

2003 óta

Hungaroring, jövőre veled ugyanitt. Akkor születésnapot fogunk ünnepelni. 🙂

Az 1-es kanyar

Az 1-es kanyar