Teo Fabi

Fabi1985
Ma ünnepli 60. születésnapját az olasz Teodorico “Teo” Fabi.
A hetvenes évek elején még alpesi síelőnek készülő Teo gépészmérnöki tanulmányokat folytatott, és szabad idejében gokartozott. Ez utóbbit olyannyira jól művelte, hogy 1975-ben Európa-Bajnok lett, két évvel később már a Formula Ford 1600-as kategóriában szerezte meg az öreg földrész bajnoki címét. A következő két idényben egy-egy kategóriát feljebb lépett, és a Formula 3-as EB-n negyedikként, a Formula 2-es EB-n pedig első idényében tizedikként, a következőben pedig harmadikként végzett.
A vitathatatlan tehetségén kívül elég pénze is volt a folytatáshoz, és mivel az alacsonyabb kategóriákban szinte elválaszthatatlanok voltak a March csapattal, kézenfekvő lett volna, hogy már 1981-ben velük lép be a Formula 1-es világbajnokság mezőnyébe. Azonban az istálló a tapasztaltabb, ír Derek Daly mellett döntött, és Teo elment az Egyesült Államokba, hogy a színész-autóversenyző Paul Newman Can-Am alakulatánál versenyezzen. Négy győzelmet aratott, és másodikként fejezte be a sorozatot. Miután a sportautó-világbajnokságon is kipróbálta magát, végül csak megtalálta az útját a Formula 1-be: az 1982-es San Marinói Nagydíjra nevezett be, ám ezen a “csonka” futamon (a sportágat irányító két nagy szervezet, a FOCA és a FISA ellentéte miatt mindössze 14 autó indult) végül nyolc kör hátrányban volt a leintéskor. A Toleman-Hart autó messze volt mind megbízhatóságban, mind gyorsaságban az élmezőnytől, így nem csoda, hogy Teo végül műszaki hibák miatt minden hátralévő futamot fel kellett hogy adjon. 1983-ra tovább is állt, a Bernie Ecclestone által vezényelt Brabham istálló tagja lett. És hiába került már leszálló ágba a nemrég még világbajnoki címeket szerző alakulat, ígéretesnek látszott ez a lehetőség. Az idény hatodik viadalán, a Detroitban rendezett USA “Kelet” Nagydíjon Fabi megszerezte első dobogós helyezését: harmadik lett. Még kétszer volt pontszerző, majd némi meglepetésre 1985-re visszatért a Toleman csapathoz. Annak ellenére, hogy a Német Nagydíjon, a Nürburgringen első pole pozícióját érte el, az év katasztrofálisra sikeredett: mindössze egyetlen versenyt, az Olasz GP-t tudta befejezni, azt is a 12. helyen. Mindannyiszor műszaki hiba gátolta meg a jobb eredmény elérésében.

Teo Fabi és a Benetton-BMW B186

Teo Fabi és a Benetton-BMW B186


1986-ban a fentiek ellenére maradt az istállónál, ahol közben komoly változások történtek: az olasz divatkirály, a korábban már főszponzorként jelen lévő Luciano Benetton megvásárolta Ted Tolemanéktól, és innentől fogva Benetton néven versenyeztek. Ráadásul motorszállító partnerük a BMW lett, akik az ekkoriban egészen elképesztő, minden addigi idők egyik legerősebb, 900 lóerős erőforrását szállították a csapatnak. Az eredmény azonban szerény lett, ugyanis Teo számára mindössze egy alkalommal jött össze a pontszerzés, a Spanyol Nagydíjon. A gyors pályákon mindenesetre megmutatták a BMW-k erejét: Ausztriában és Olaszországban is sikerült megszereznie az első rajtkockát. Ez utóbbi helyszínen Fabi csapattársa, az osztrák Gerhard Berger a pálya leggyorsabb szakaszán elérte a 351 km/órás sebességet…
1987-ben már többször sikerült pontszerző helyen célba érnie, de nem volt tovább: az év utolsó viadalát, az Adelaide-ben rendezett Ausztrál Nagydíjat követően elköszönt a Formula 1-től.
Az Egyesült Államokban folytatta a versenyzést, ahol a Champ Car sorozatban másodikként végzett úgy, hogy első Indy500-as versenyén sikerült megszereznie az első rajthelyet. Természetesen övé lett az “Év Újonca” cím is. Kisebb megszakításokkal 1996-ig versenyzett Amerikában, miközben a sportautózástól sem fordult el: 1991-ben a WEC (World Endurance Championship) bajnoka lett, és kétszer is dobogóra állhatott a Le Mans-i 24 órás viadalon: 1991-ben harmadik, két évvel később pedig második lett. 1995-ben vonult vissza.
64 teljesített Formula 1-es világbajnoki futamán kétszer állhatott dobogóra, mindkét alkalommal a harmadik fokára. Három pole pozíciót és két leggyorsabb kört jegyez.
Öccse, Corrado szintén F1-es versenyző volt, Stefano nevű fia alacsonyabb kategóriás viadalokon indult.
Robin Herd és Teo Fabi (jobboldalt) 2003-ban Silverstone-ban

Robin Herd és Teo Fabi (jobboldalt) 2003-ban Silverstone-ban