Dél-Afrika Nagydíja – 1980.03.01. – Kyalami

1980 Dél-Afrika pódium
1980. március 3-án már az idény harmadik világbajnoki futamát rendezték. A helyszín a Dél-Afrikai Köztársaság-beli Kyalami volt, ahol a 4104 méteres pályán 78 kört kellett megtennie a mezőnynek.

Kyalami

Kyalami


Előtte azonban még az időmérő edzésen történt két ütközés: Alain Prostot és McLaren-Fordját érte a francia fiú csuklótörésével járó baleset, míg a svájci Marc Surer ATS-Fordja olyan szerencsétlenül csúszott ki, hogy a versenyző lábsérülést szenvedett, és egyikük sem tudott elindulni a másnapi viadalon. Az újonc Osella csapat az első két viadal időmérő kudarca után itt tudott először versenyre kvalifikálni, így ez volt az első teljesített világbajnoki futamuk, míg az 1973 óta állandó résztvevő, amerikai alapítású, majd Angliába költöző Shadow csapat számára 104 versenyt követően itt ért véget a Formula 1-es kaland. 1 győzelmet, további 6 dobogós helyezést, 3 pole pozíciót és 2 leggyorsabb kört vittek magukkal, továbbá egy 1975-ben elért csapatvilágbajnoki hatodik helyet.
A turbómotoros Renault-k két francia versenyzője, Jean-Pierre Jabouille és René Arnoux elképesztő fölénnyel végzett az időmérő edzésen: a harmadik rajthelyet megszerző brazil Nelson Piquet Brabham-Fordjára majdnem két másodpercet vertek. És egészen a 61. körig úgy nézett ki, hogy ők ketten Renault-s belüggyé teszik a versenyt. Akkor azonban Jabouille gumidefekt miatt kiesett, és Arnoux került az élre. Ott is maradt a leintésig, azaz a 78. kör végéig. Jacques Laffite és Ligier-Fordja több, mint félperces hátrányban követte a második helyen, míg utóbbi csapattársa, Didier Pironi lett a harmadik. Az 1968-as USA Grand Prix óta ekkor fordult elő először, hogy egy nemzet – jelen esetben a francia – versenyzői sajátították ki a dobogót. És hogy teljes legyen a francia fölény, mindhárom fiú francia konstrukcióval versenyzett.
Nagyjából ennyit láthatott a konkurencia Arnoux Renault RE20-as autójából - persze tisztes távolból

Nagyjából ennyit láthatott a konkurencia Arnoux Renault RE20-as autójából – persze tisztes távolból


Negyedikként Piquet-t intették le, őt az argentin Carlos Reutemann (Williams-Ford) és a német Jochen Mass (Arrows-Ford) követte a pontszerző helyeken. A leggyorsabb kör Arnoux-é lett, akinek 1 perc 13,15 másodperces ideje 201,974 km/órás átlagot jelentett.
Ezzel a diadallal Arnoux és a Renault is a világbajnoki táblázat élére ugrott. Egyéniben az ausztrál Alan Jones (Williams-Ford), valamint Piquet állt mögötte, míg csapatban az egyre combosabb Williams és az ekkor még csúcson lévő Ligier követte a sárga-fekete-fehér alakulatot.
11 futam volt még hátra az idényből.
Arnoux és a turbómotoros Renault RE20

Arnoux és a turbómotoros Renault RE20