JJ Lehto

JJ_1
Ma ünnepli 49. születésnapját a finn Jyrki Juhani Järvilehto, azaz ahogyan mindenki ismerte, JJ Lehto.
Nyolcéves volt, amikor gokartozni kezdett, tizenöt évesen pedig a Skandináv Formula Ford Bajnokságban vitézkedett sikerrel. 1987-ben már a Brit és az Európai Formula 2000-es bajnoki cím tulajdonosa volt, egy évre rá pedig megnyerte a Brit Formula 3-as bajnokságot. 1989-ben egy kevésbé sikeres szezont töltött a Formula 3000-es Európa-Bajnokságban, ám még az év során lehetőséget kapott, hogy a Ferrari F1-es csapatánál tesztelhessen, majd a Spanyol Nagydíjon már a Formula 1-es világbajnokság újoncaként egy Onyx-Ford ORE-1 típusú autóban is elindulhatott.

JJ és az Onyx-Ford ORE-1 1989-ben

JJ és az Onyx-Ford ORE-1 1989-ben


1990-ben további öt versenyen kapott lehetőséget a Moneytron (később Monteverdi) Onyx csapattól, majd 1991-re a BMS Scuderia Italia szerződtette egyik Dallara-Judd autójukba. Ugyan a harmadik futamon, az Imolában rendezett San Marinói Nagydíjon harmadik helyezettként a dobogóra is felállhatott, azonban a további sikerek elkerülték. Még egy évet töltött a BMS-nél, azután 1993-ra a Sauber versenyzője lett, ahol egy-egy negyedik és ötödik helyezést tudott szerezni. 1994-re nem volt szerződése, ám a Benettonnál hat versenyen helyettesítette a holland Jos Verstappent a német Michael Schumacher csapattársaként. Első versenye itt az a bizonyos San Marinói Nagydíj volt Imolában, ahol a rajtnál állva maradt, és a portugál Pedro Lamy hátulról belerohant. A baleset után bejött a biztonsági autó, és az újraindítást követően szenvedett halálos balesetet a brazil, háromszoros világbajnok Ayrton Senna.
Ennyi maradt a Benetton-Ford B194-esből az imolai rajtbaleset után

Ennyi maradt a Benetton-Ford B194-esből az imolai rajtbaleset után


A Benettonnál sem váltotta meg a világot, egy hatodik helynél nem tudott előrébb végezni, és az év utolsó két viadalán ismét a Sauber versenyzőjeként vett részt. Mint kiderült, ez volt Formula 1-es pályafutásának hattyúdala. Ezután egy évig a Német Túraautó-Bajnokságban indult, majd sportautókra váltott, és kétszer is diadalmaskodni tudott a 24 órás Le Mans-i viadalon. 1998-ban egy idény erejéig a CART sorozat résztvevője volt, majd 1999 és 2005 között az Amerikai Le Mans Sorozatban vitézkedett, ahol 2004-ben a bajnoki címet is elhódította.
2010-ben Finnországban motorcsónakkal egy hídnak ütközött és könnyebb sérüléseket szenvedett, ám egy vele utazó barátja életét vesztette. Ugyan kiderült, hogy a véralkoholszintje és a csónak sebessége is nagyobb volt a megengedettnél, a bíróság azonban felmentette.
JJ 62 világbajnoki futamon indult, egy harmadik helyet szerezve. Legjobb helyezését az összetettben az 1991-es idényben érte el, amikor tizenkettedik lett.
JJ napjainkban

JJ napjainkban