Jody Scheckter

JS_1
Jody Scheckter Dél-Afrikában, East Londonban született, ahol édesapja Renault autókereskedésében hamar megfertőződött a benzingőzzel. Kezdetben motorokkal majd túraautókkal versenyzett. Az első komolyabb versenyén kizárták veszélyes versenyzés miatt. Ez a vezetési stílus jellemezte pályafutása elején, sőt még akkor is, amikor már a Formula 1 mezőnyében harcolt. És hogy miképpen jutott el addig? 1970-ben megnyerte a dél-afrikai Formula Ford bajnokságot, és ezzel a “Driver To Europe” ösztöndíjat. Mindössze 300 fonttal érkezett Nagy-Britanniába, ahol csak egy volt a sok feltörekvő ifjú versenyző között. Hamarosan azonban az agresszív vezetési stílusának köszönhetően neve lett: “A Dél-Afrikai Vadember”. Az eredményei őt igazolták, mivel az angliai Formula Ford és Formula 3 kategóriákban elért sikereit követően az 1972-es Amerikai Nagydíjon, Watkins Glenben egy McLarent vezetve a Formula 1-ben is bemutatkozhatott. Kilencedikként intették le, és ez meggyőzte a Yardley Team McLaren vezetőit, így a teljes következő évadra szerződést ajánlottak a számára. A folytatás azonban már nem sikeredett ilyen fényesre: egy motorhiba és egy ütközés miatti kiesést követően a Brit Nagydíjon próbált javítani. Túlságosan is fűtötte a bizonyítási vágy, és ez ebben a sportágban hamar megbosszulja magát. Nem volt ez másként ott, Silverstone-ban sem, ahol a Formula 1 történetének egyik legnagyobb tömegkarambolját idézte elő. Szinte hihetetlen, hogy senki sem sérült meg az egymásnak zúduló roncsokban…

Jody az év utolsó két versenyére visszatérhetett, ám ezeket sem tudta befejezni: egy-egy ütközés illetve műszaki hiba megfosztotta ettől a lehetőségtől.
1974-re a fentiek ellenére a Tyrrell leigazolta. Ken Tyrrell, akinek két versenyzőjét is pótolnia kellett (az előző év végén a skót Jackie Stewart háromszoros világbajnokként visszavonult, míg a francia Francois Cevert életét vesztette az Amerikai Nagydíj edzésén, Watkins Glenben) fantáziát látott a kissé tagbaszakadt, erőszakos, ám kétségkívül nagyon gyors Jodyban. És Schecktert mintha kicserélték volna: higgadtabban versenyzett, és meg is lett az eredménye, mivel még ebben az évben megszerezte első világbajnoki futamgyőzelmét a Svéd Nagydíjon, Anderstorpban. Ezt a diadalt további egy követte 1974-ben, míg a következő két idényben szintén egy-egy győzelmet tudott aratni. Több siker nem jutott számára, bár az a dicsőség az ő osztályrésze lett, hogy elsőként vezethette a Tyrrell híres, P34-es hatkerekű modelljét.
1977-re az újonnan alakult Wolf Racinghez szerződött, és az újonc csapattal mindjárt az első versenyen, Argentínában sikerült nyernie. Az egész évben jól alakultak a dolgaik, további két győzelmet arattak, és nem volt elérhetetlen a világbajnoki cím sem. A következő évben azonban elkerülték őket a sikerek, és a kanadai olajmilliárdosnak, Walter Wolfnak elege lett a Formula 1-es kalandból, így Jodynak új csapat után kellett néznie. A Ferrari lecsapott rá, és 1979-re szerződést ajánlott a számára. Scheckter nem mindennapi módon hálálta meg a bizalmat, ugyanis három futamgyőzelmet aratva bezsebelte a világbajnoki címet. Ferrarival aztán a következő 20 évben nem is nyert senki egyéni világbajnokságot…

Jody és a Ferrari 312T4-es Monacóban, ahol az első rajtkocka után a győzelmet is megszerezte

Jody és a Ferrari 312T4-es Monacóban, ahol az első rajtkocka után a győzelmet is megszerezte


Az 1980-as Ferrari 312T5-ös autó meglehetősen versenyképtelen volt, így Jody világbajnokként mindössze egyszer ért célba pontszerző helyen, amikor a US West GP-n Long Beachben ötödik lett. Az év végén bejelentette visszavonulását.
Az Amerikai Egyesült Államokban telepedett le, ahol a légierő számára készült céltárgyakat gyártó céget alapított, majd két fia, Tomas és Toby versenyzői karrierjét egyengette.
Manapság Angliában vezeti biofarmját, valamint szerte a világban azokat a régi versenyautókat, amelyeket különböző fesztiválokon mutat be a nézőseregnek.
112 Formula 1-es világbajnoki futamon indult, 10 győzelmet aratva. További 23 dobogós helyezés, valamint 3 pole pozíció és 5 leggyorsabb kör fűződik a nevéhez. Egy világbajnoki cím (1979) büszke tulajdonosa, ezen kívül egyszer (1977-ben) második, kétszer pedig (1974-ben és 1976-ban) harmadik lett az összetettben.
Jody Scheckter ma ünnepli 65. születésnapját. Isten éltesse sokáig!
Jody Scheckter, a biofarmer napjainkban

Jody Scheckter, a biofarmer napjainkban


Sch & Sch, azaz Scheckter és Michael Schumacher 2010. március 14-én Sakhirban, a Bahrein-i GP előtt. Kettejük világbajnoki címe között 20 évad telt el. Ez meglehetősen hosszú idő egy olyan csapat esetében, mint a Ferrari...

Sch & Sch, azaz Scheckter és Michael Schumacher 2010. március 14-én Sakhirban, a Bahrein-i GP előtt. Kettejük világbajnoki címe között 20 évad telt el. Ez meglehetősen hosszú idő egy olyan csapat esetében, mint a Ferrari…