Ligier JS11

A Ligier-Ford JS11 a francia Jacques Laffite vezetésével halad a győzelem felé az 1979-es Argentin GP-n (nagyítható)

A Ligier-Ford JS11 a francia Jacques Laffite vezetésével halad a győzelem felé az 1979-es Argentin GP-n (nagyítható)


36 éve, az 1979-es idény első viadalán, január 21-én az Argentin Nagydíjon teljesítette ötvenedik világbajnoki futamát a Ligier csapata. Nem is sikerülhetett volna jobban a francia istálló számára a verseny: az időmérőn szintén francia versenyzőik kibérelték a rajtrács első sorát Jacques Laffite, Patrick Depailler sorrendben. Laffite aztán annak rendje és módja szerint a versenyt is megnyerte, míg csapattársa a negyedik helyen ért célba (csak a rend kedvéért: második az argentin Carlos Reutemann lett Lotusszal, a harmadik pedig az észak-ír John Watson McLarennel).
Így nézett ki a rajtrács első sora

Így nézett ki a rajtrács első sora


Az autó, amely ehhez a sikerhez segítette őket, a JS11 típusjelű konstrukció volt. A “JS” kód Jo Schlesser francia autóversenyző nevének rövidítése. Schlesser, aki az 1968-as Francia Nagydíjon vesztette életét, a csapat alapító-tulajdonosának, Guy Ligier-nek jó barátja volt, így az ő emlékére kezdődtek a típusjelek a monogramjával.
Hazafias francia csapathoz méltó módon igyekeztek csupa “hazai”-val dolgozni: a tervezési munkákat három francia irányította: Gérard Ducarouge volt a technikai igazgató, Michel Beaujon volt a vezető tervező, míg Robert Choulet felelt az aerodinamikáért. A nyolchengeres, 2993 köbcentis, ekkoriban 475 lóerős Ford-Cosworth DFV motor hajtotta, és Goodyear gumikon futott. 582 kilogramm volt a súlya, és pályától függően 5, illetve 6 sebességes Hewland váltó volt benne. Az említett két francia fiún kívül a belga Jacky Ickx versenyzett még vele.
A Ford Cosworth erőforrás a JS11-esben (nagyítható)

A Ford Cosworth erőforrás a JS11-esben (nagyítható)


Csak 1979-ben használták, mind a 15 Nagydíjon bevetették. A debütáló futam után mindjárt a következőn, Brazíliában is diadalt aratott, ráadásul kettős győzelem formájában, Laffite – Depailler sorrendben. Ekkor nem sokan hittek benne, hogy meg lehet őket állítani. Azonban a lendület később elfogyott, és bár Depailler révén a Spanyol Nagydíjat behúzták vele, végül a konstruktőrök között a harmadik helyen végeztek az összesítésben – ez volt a második legjobb világbajnoki helyezésük. Egyéniben Laffite negyedik, Depailler pedig hatodik lett. A következő évre aztán még inkább beleerősítettek…
Az 1930. július 12-én született Guy Ligier

Az 1930. július 12-én született Guy Ligier

Aki a tervezési és gyártási folyamatokat irányította: Gérard Ducarouge technikai igazgató

Aki a tervezési és gyártási folyamatokat irányította: Gérard Ducarouge technikai igazgató

Az Egyesült Államok Keleti Nagydíján, Watkins Glen-ben, borítás nélkül a depóban. (nagyítható)

Az Egyesült Államok Keleti Nagydíján, Watkins Glen-ben, borítás nélkül a depóban. (nagyítható)