Brian Hart

Brian Hart (1936-2014)

Brian Hart (1936-2014)


Brian Roger Hart versenyzőként kevésbé volt sikeres, mindazonáltal alacsonyabb kategóriákban az ötvenes évek végétől 1971-ig versenyzett. Egyetlen, világbajnokságon kívüli Formula 1-es futamon is indult, 1962-ben az angliai Crystal Palace pályán rendezett viadalon, ahol hatodik lett.

Még 1967-ben elkezdett a versenyzés mellett dolgozni az angliai de Havilland repülőgépgyárban, ahol – többek között – a motorok gyártásával is megismerkedett. Ezután rövid ideig a versenymotorokat gyártó Cosworth-nál helyezkedett el, de 1969-ben már saját céget alapított Brian Hart Limited néven, és Ford motorokat kezdett versenyzés céljára továbbfejleszteni. Az általa tuningolt motorokkal két egymást követő évben is Formula 2-es Európa-Bajnoki címeket sikerült szerezni – 1971-ben a svéd Ronnie Peterson, 1972-ben pedig az angol Mike Hailwood révén. 1976-ra felhagyott a Forddal való együttműködéssel, és teljesen önálló útra lépett, majd megalkotta első, teljesen saját fejlesztésű motorját. A következő három évre kutatási és fejlesztési szerződést kötött az angol Toleman Formula 2-es csapatával, és 1980-ra olyan szintre jutottak, hogy domináltak az F2-es Európa-Bajnokságon: két angol versenyzőjük, Brian Henton és Derek Warwick végzett az első két helyen.

A következő lépés nem is lehetett más, mint felfelé még egyet: így a már partnerként jól ismert Tolemant 1981-ben követték a Formula 1 világbajnokságba is. Első, 415T jelű turbómotorjuk kezdetben nem volt sem erős, sem megbízható, de a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 1983 végére már rendszeresen pontszerzők lettek. És az esős 1984-es Monacói Nagydíjon kis híján megtörtént a csoda: a brazil Ayrton Senna és a Toleman-Hart első (utóbbi számára az egyetlen) győzelmét csak egy versenybírói döntés akadályozta meg – a veszélyes körülményekre hivatkozva még azelőtt leintették a versenyt, mielőtt Senna megelőzhette volna az élen haladó francia Alain Prost McLarenjét.

Az 1985-ös Belga GP-n a Hart 415T jelű motor a 20. helyről induló francia Philippe Alliot Ram-Hart autójában. Baleset miatt nem sikerült célba érniük.

Az 1985-ös Belga GP-n a Hart 415T jelű motor a 20. helyről induló francia Philippe Alliot Ram-Hart autójában. Baleset miatt nem sikerült célba érniük.

A Brian Hart Limited számára a Formula 1-es kaland két időszakban, 1981-től 1986-ig, majd 1993-tól 1997-ig tartott. Ezen 11 versenyévad alatt 4 modelljükkel 7 csapatot (Toleman, Ram, Spirit, Lola, Jordan, Footwork és Minardi) szolgáltak ki, 144 Nagydíjon vettek részt, 35 versenyzővel. 2 pole pozíciót jegyeztek: 1985-ben a Német GP-n az olasz Teo Fabi Toleman autóval, és 1994-ben a Belga GP-n a brazil Rubens Barrichello Jordan autóval indulhatott az első rajtkockából. Szintén két leggyorsabb kör (1982, Holland GP, Derek Warwick és 1984, Monacói GP, Ayrton Senna – mindketten Tolemannel) és 5 dobogós helyezés fűződik hozzájuk. Hart motoros autóval a legjobb világbajnoki helyezéseket mind egyéniben, mind a konstruktőrök között 1994-ben érték el: előbbit a hatodikként végzett Barrichello révén, utóbbit Barrichello csapata, a Jordan ötödik helyével.

Brian Hart az 1996-os Spanyol GP-n 830-as típusjelű nyolchengeres, háromliteres, 680 lóerős motorjával, amelyet a Footwork számára készített

Brian Hart az 1996-os Spanyol GP-n 830-as típusjelű nyolchengeres, háromliteres, 680 lóerős motorjával, amelyet a Footwork számára készített

Brian Hart 79 évvel ezelőtt, 1936. szeptember 7-én született és 2014. január 5-én hunyt el rákbetegség következtében.