Karl Wendlinger

Wendlinger 1
Ma ünnepli 46. születésnapját az osztrák Karl Wendlinger. Nem sokon múlott, hogy ne érhesse meg ezt a kort…
Gokarttal kezdett versenyezni, majd Formula Ford és a Német Formula 3 Bajnokság következett 1988-ban. És briliáns tehetségét bizonyítandó a következő évben meg is szerezte a bajnoki címet. 1990-re a Mercedes juniorprogramja keretében a stuttgartiak gyári sportautócsapatához került, ahol olyan csapattársak között fejlődött tovább, mint Michael Schumacher vagy Heinz-Harald Frentzen.

A Mercedes "csikócsapata" a sportauó-világbajnokságon: Wendlinger, Frentzen és Schumacher. Az összetettbeli ötödik helyet szerezték meg.

A Mercedes “csikócsapata” a sportauó-világbajnokságon: Wendlinger, Frentzen és Schumacher. Az összetettbeli ötödik helyet szerezték meg.


1991-ben a ma a Red Bull utánpótlásáért felelős Helmut Marko Formula 3000-es csapatában vitézkedett tovább, a Mercedes támogatásával. És még ugyanebben az évben, a Szuzukában rendezett Japán Nagydíjon a Formula 1-es világbajnokságon is bemutatkozhatott egy Leyton House (azaz tulajdonképpen egy March) autóval, és az évzáró ausztrál futamon is elindulhatott. Bár nem mutatott figyelemre méltó teljesítményt, a következő évre is szerződést kapott az ekkor ismét March néven futó csapattól. Az első pontszerző helyezésre mindössze hét futamot kellett várni, Kanadában negyedik lett.
1993-ra a Mercedes támogatásával és koncepciójának felhasználásával az alacsonyabb kategóriákban már bizonyító, és a Formula 1-ben is elinduló Sauber csapat tagja lett. Az év második felében egyre többször lett pontszerző, és minden reménye megvolt arra, hogy 1994-ben az immár gyári Mercedes motorokat használó csapattal komolyabb eredményeket érjen el.
Wendlinger és a Sauber-Mercedes C13-as 1994-ben Monacóban

Wendlinger és a Sauber-Mercedes C13-as 1994-ben Monacóban

És jól is indult az év: az első három versenyből kettőn pontszerző helyen intették le. A harmadik futam volt az a bizonyos, tragikus San Marinói Nagydíj Imolában, ahol Karl honfitársa, Roland Ratzenberger és a brazil Ayrton Senna is életét vesztette a hétvége folyamán. Két hét múlva Monacóba érkezett a mezőny, még mindig a sokk hatása alatt. És az első, gyakorló edzésen Wendlinger az alagútból kiszáguldva elvesztette az uralmát az autó fölött, és oldalával a sikán falát övező, vízzel töltött gumifalba csapódott. Az autósport világa ismét dermesztő pillanatokat élt át, látva a fejsérülést szenvedő és eszméletlen Wendlinger kiemelését a roncsból. Sikerült stabilizálni az állapotát, és néhány hétig tartó kóma után felébredt.
A baleset utáni pillanatok

A baleset utáni pillanatok


Természetesen versenyezni ebben az évben már nem tudott, és kérdéses volt, hogy egyáltalán visszatérhet-e még valaha. Nos, 1995-re visszatért, a Ford-motoros Saubernél maradva. Azonban egy tizedik helynél jobb eredményt nem tudott elérni, és a nyakizmai sem bírták még a terhelést, így végül 41 teljesített világbajnoki futam után elköszönt a Formula 1-től. Itteni pályafutása során összesen 14 pontot szerzett, legjobb világbajnoki eredménye a 12. hely volt, ezt 1992-ben és 1993-ban érte el.
Az autósporttól nem távolodott el: sport- és túraautóversenyeken indult, és a monacói
Olivier Beretta csapattársaként 1999-ben a FIA GT Bajnokságot meg is nyerték.
Karl Wendlinger ragyogó tehetség volt, sajnos azonban nem tudta azt a pályát befutni, amit a képességei alapján megérdemelt volna.
Wendlinger 2012-ben

Wendlinger 2012-ben