Carlo Chiti

Chiti1 90 évvel ezelőtt, 1924. december 19-én született az olasz autó- és motortervező, Carlo Chiti.

 

 

 

 

 

 

 

 

Az ötvenes évek elején az Alfa Romeónál kezdett dolgozni, majd Enzo Ferrari csapatánál folytatta. A magyar származású Vittorio Janóval együtt tervezte a Ferrari 156-os versenyautót, amely 1961-ben világbajnoki címhez segítette az amerikai Phil Hillt.

A "cápaorrú" Ferrari 156-os (nagyítható)

A “cápaorrú” Ferrari 156-os (nagyítható)

A siker után megpróbálta önállósítani magát, és megalapította saját, A-T-S, vagyis Automobili Turismo e Sport nevű csapatát – nem tévesztendő össze a későbbi, a német Günther Schmidt által alapított ATS istállóval. Ezt a vállalkozását pénz hiányában hamarosan kénytelen volt felszámolni, és újra az Alfához került, ahol kezdetben sportautókhoz készült motorok tervezését irányította, majd amikor a Brabham F1-es csapatához ők adták az erőforrásokat, akkor ennek a munkának lett a vezető mérnöke.
1979-ben az Alfa 1951 óta először saját, önálló Formula 1-es csapatot indított, és a következő három idényben Chiti volt az alakulat főmérnöke. A kevésbé sikeres időszak végén megváltak tőle, és a francia Gérard Ducarouge-t ültették a helyére. Chiti egy rövid ideig dolgozott a Coloni F1-es istállójánál, majd az olasz, Motori Moderni nevű motortervező cég tagjaként vett részt hathengeres turbóerőforrások tervezésében a szintén itáliai Minardi csapata részére.
Utolsó munkája egy 3,5 literes, 12 hengeres motor volt 1988-ban a Formula 1 felé nyitó Subaru számára, azonban a japánok mégsem vágtak bele az F1-es kalandba, így Chiti végül visszavonult.
A klasszikus olasz tervezői filozófia (miszerint egy sikeres versenyautóhoz nem kell több, mint egy erős motor) egyik legmarkánsabb képviselője 1994-ben, Milánóban hunyt el.