Adelaide

Adelaide 1
1988. november 13-án Adelaide-ben rendezték az év utolsó világbajnoki futamát, az Ausztrál Nagydíjat. A viadalnak a pontverseny szempontjából már nem volt jelentősége, mivel a brazil Ayrton Senna és csapata, a McLaren is már korábban megszerezte a világbajnoki címet.
Városi pálya volt, a Victoria Park útjain száguldott a mezőny 1985 és 1995 között, összesen tizenegy alkalommal. Az 1985-ös verseny egyébként az első, világbajnoki keretek között megrendezett Ausztrál Nagydíj is volt. A tizenegy futamon nyolc versenyző aratott diadalt: a finn Keke Rosberg (1985), a francia Alain Prost (1986 és 1988), az osztrák Gerhard Berger (1987 és 1992), a belga Thierry Boutsen (1989), a brazil Nelson Piquet (1990), a szintén brazil Ayrton Senna (1991 és 1993), az angol Nigel Mansell (1994) és honfitársa, Damon Hill (1995). A konstruktőrök között a McLaren nyert itt a legtöbbször, összesen öt alkalommal (1986, 1988, 1991, 1992 és 1993), őket a Williams követi négy sikerrel (1985, 1989, 1994 és 1995). Rajtuk kívül csak a Ferrari (1987) és a Benetton (1990) számára termett babér egy-egy versenyen.

Prost és a Williams-Renault FW15C 1993-ban.

Prost és a Williams-Renault FW15C 1993-ban.

 

Az évek során gyakorlatilag változatlan vonalvezetésű, 3,780 kilométer hosszú pályán a körrekordot 1993. november 7-én, az időmérő edzésen Senna állította fel: 1 perc 13,371 másodperces ideje 185,468 km/órás átlagsebességnek felelt meg.
Az emlékezetes és drámai pillanatokban nem szegény F1-es történelmű pályán a versenyzők közül ketten, Prost (1986-ban) és a német Michael Schumacher (1994-ben) is itt szerezte meg a világbajnoki címet – utóbbi a Hill-lel történt ütközés után.

Az 1994-es világbajnokságot eldöntő pilanat

Az 1994-es világbajnokságot eldöntő pilanat

 

A konstruktőrök között a McLaren (1985-ben és 1991-ben) és a Williams (1994-ben) lett itt világbajnok. És Adelaide-ben búcsúzott versenyzőként a Formula 1-től az osztrák Niki Lauda, a francia Patrick Tambay, Keke Rosberg, az ausztrál Alan Jones, a francia René Arnoux, Piquet, Prost, az olasz Riccardo Patrese és a szintén olasz Michele Alboreto, valamint a konstruktőrök közül az Alfa Romeo.
A tizenegyből két futam esőben zajlott. A második alkalommal, 1991-ben annyi víz volt a pályán, hogy a versenyt mindössze 14 kör után, a 25. percben leintették. Ez volt a Formula 1 világbajnokságok történetének eddigi legrövidebb futama.
Remek hangulatú versenyek helyszíne volt ez a barátságos város, ahol azóta alacsonyabb kategóriájú futamokat (mint például az Ausztrál Túraautó-Bajnokság, azaz a V8 Supercars versenyei) tartanak. Jó rá visszagondolni…
Adelaide 2