Európa Nagydíja – 1997.10.26. – Jerez de la Frontera

Jacques Villeneuve a világ tetején

Jacques Villeneuve a világ tetején

Amikor 1996-ra a Ferrari leigazolta az akkor már kétszeres világbajnok német Michael Schumachert, a maranellóiak elnöke, Luca di Montezemolo azzal riogatta a közvéleményt, hogy amennyiben Michaellel sem nyernek, akkor feloszlatja a csapatot. Hogy ebben mennyi volt a realitás, vagy a latinos túlzás, azt ma már nehéz lenne megmondani. Mindenesetre az első közös, vitáktól sem mentes évük után 1997-nek már esélyesként vágtak neki. Mire az idény utolsó Nagydíjára megérkeztek, Schuminak 5, legfőbb riválisának, a Williams-Renault-t hajtó kanadai Jacques Villeneuve-nek 7 győzelme volt, és előbbi egy pont előnnyel várta a finálét. Amely aztán nem mindennapi izgalmakat hozott.
Kezdődött mindjárt az időmérő edzéssel, amelyen a két rivális (és ráadásként Villeneuve csapattársa, a német Heinz-Harald Frentzen) ezredmásodpercre azonos időnél, 1 perc 21,072 másodpercnél állította meg a stoppert – ilyen sem előtte, sem azóta nem fordult elő. Mivel a kanadai érte el hamarabb ezt a köridőt, a szabályok értelmében ő indulhatott (tizenharmadszor, egyúttal utoljára) a pole pozícióból, mellőle pedig Schumi, aki az első kör végén már vezette is a mezőnyt, és a kerékcserék idejét leszámítva így is autóztak egymás mögött a 42. körig. Ekkor Jacques ment előre, de csak két körön át tudta tartani az első helyet, mert Michael visszavette. A Ferrarin azonban jobban koptak a gumik, így Villeneuve egyre jobban szorongatta a németet, és a 48. körben úgy gondolta, hogy itt az idő az előzésre. Michael meg nem úgy gondolta. A vége az lett, hogy amikor a Williams már a Ferrari előtt volt a Dry Sack nevű jobbkanyarban, akkor Schumi eltalálta JV autóját, és az ütközés után a tűzpiros F310B a kavicságyban kötött ki, ahonnan már nem is mozdult többé.

Az ütközés pillanata

Az ütközés pillanata

Így dőlt el végül a világbajnokság:

Schumacher tehát feladta, de nem lehetett tudni, hogy mennyire sérült Villeneuve autója. Mindenkinek felötlött egy három évvel korábbi ütközés. Akkor is Schumi és egy Williams (Damon Hill-lel) volt a főszereplő, amely után mindkettejük kiesésének végén a német ünnepelhette első világbajnoki címét. Vajon ismétli-e a Formula 1 történelme önmagát? Nos, nem. Villeneuve szerencséjére a Williams-Renault FW19-esen nem sérült egyetlen létfontosságú alkatrész sem, így a hátralévő 21 körben már “csak” arra kellett ügyelnie, hogy legalább két pontot szerezzen. Ez olyannyira sikerült, hogy az utolsó előtti, azaz a 68. körig az élen állt. Ekkor az őt egyre jobban megközelítő, McLaren-Mercedeseket vezető duó a finn Mika Häkkinen és a skót David Coulthard személyében eléje került. De egyáltalán nem bánta. Amikor leintették a versenyt, világbajnok lett.

A győzelmi emelvény

A győzelmi emelvény

A McLaren 107. győzelmét érte el, Häkkinen számára viszont ez volt az első Nagydíj-diadal, amelyet a 96. fellépésén ért el, és ha már ennyit várt rá, akkor a következő két évben nem is akarta abbahagyni a győzelmek gyűjtését – de az már egy másik történet. Negyedikként egy Benetton-Renaultban egy nagyszerű, a 210. világbajnoki futamát teljesítő osztrák versenyző ért célba: Gerhard Berger. Ő ezzel a viadallal búcsúzott a Nagydíj-versenyzéstől. Mint ahogy a pálya, a Circuito Permanente de Jerez is elköszönt a világbajnokságtól, azóta egyetlen alkalommal sem látta vendégül a Formula 1 mezőnyét.
A Ferrarit vezető észak-ír Eddie Irvine lett az ötödik, míg Frentzen a hatodik helyével zárta a pontszerzők sorát. Utóbbi futotta meg – F1-es pályafutása során utoljára – a verseny leggyorsabb, 1 perc 23,135 másodperces körét.
És végül ő lett hivatalosan a világbajnokság második helyezettje, mivel a Nemzetközi Autósport Szövetség sportszerűtlennek ítélte Schumachert az ütközés előidézése miatt, ezért elvették minden, az idényben megszerzett pontját, és az ezzel járó összetettbeli második helyet.
A Ferrarinak, mint csapatnak a megszerzett pontjait természetesen meghagyták, így a konstruktőrök között a Williams mögött másodikként végeztek.
A világbajnoki cím tehát ismét nem jött össze a Ferrari számára, a feloszlatás azonban elmaradt. A következő évben is. Sőt, az azt követőben is. És az utána következőben már okafogyottá is vált. Azonban ez is egy másik történet…

JV világbajnoki címét ünnepli a Williams csapat

JV világbajnoki címét ünnepli a Williams csapat

Jerez de la Frontera - 69 kör,  4.428 km, azaz összesen 305.532 km

Jerez de la Frontera – 69 kör, 4.428 km, azaz összesen 305.532 km