McLaren-Ford M23

m23_2
38 évvel ezelőtt, 1976. október 24-én egy izgalmas, fordulatokban gazdag viadalon dőlt el egy nem kevésbé drámai idény végén a világbajnokság az angol James Hunt javára.
A McLaren csapat tagjaként érte el ezen egyetlen világbajnoki címét, amely az M23-as modellt adta James alá. Jóllehet, a konstrukció nem volt épp a legfrissebb évjárat, a kisebb-nagyobb fejlesztéseknek köszönhetően még ekkor is a mezőny egyik legjobb autója volt.
1973-ban, a Dél-Afrikai Nagydíjon vetették be először, 1967 világbajnoka, az új-zélandi Denny Hulme vezette, és Denny révén még abban az évben, Svédországban győzelmet is elkönyvelhetett. 1974-ben, immár a brazil Emerson Fittipaldi vezetésével az egyéni és a konstruktőr-világbajnoki címet is bezsebelhették általa. Hunt ’76-os címe után már nem volt ütőképes, de még további két idényen keresztül versenyeztek vele. A tragikus, a svéd Ronnie Peterson halálával végződő 1978-as Olasz Nagydíjon a brazil Nelson Piquet vezette utoljára – a BS Fabrications csapat színeiben.

Coppuck napjainkban...

Coppuck napjainkban…

... és 1974-ben

… és 1974-ben

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az angol Gordon Coppuck tervei alapján készült. Az alumíniumvázas szerkezet 601 kilogramm tömegű volt, hatsebességes Hewland sebességváltón keresztül vitték a Goodyear abroncsokra a nyolchengeres, 465 lóerős Ford-Cosworth motor erejét.
Az említetteken kívül még heten versenyeztek vele: a dél-afrikai Dave Charlton, a spanyol Emilio de Villota, az olasz Bruno Giacomelli, az angol Mike Hailwood és David Hobbs, a belga Jacky Ickx, valamint az amerikai Brett Lunger.
Összesen 83 világbajnoki futamon versenyeztek vele, amelyeken 16 győzelem mellett 22 további dobogós helyezést értek el, és 14 alkalommal indulhattak általa az első rajthelyről. Két egyéni (1974 és 1976) és egy konstruktőri (1974) világbajnoki cím áll a típus neve mellett.
Kiváló, bár ellentmondásos versenyautó volt, amely pont 1976-ban viták kereszttüzében állt: a Spanyol Nagydíj után szabálytalannak ítélte a versenybíróság (Hunt győzelmét el is vették), majd a Francia Nagydíjat megelőzően ismét szabályosnak találták (és Hunt visszakapta a pontjait). Mindenesetre az a tény, hogy – kisebb módosításokkal – ennyi éven keresztül tudtak eredményesen versenyezni vele, azt bizonyítja, hogy remek mérnöki teljesítmény volt.

Hunt 1976-ban Monacóban, ahol végül motorhiba miatt nem sikerült befejeznie a versenyt

Hunt 1976-ban Monacóban, ahol végül motorhiba miatt nem sikerült befejeznie a versenyt

McLaren_M23_DFV
m23