Suzuka

2012 Japanese Grand Prix - SaturdayA hét végén harmincadik alkalommal rendeznek világbajnoki futamot Japánban, huszonhatodszor Suzukában.
Ez a nagyszerű pálya a Honda autógyár tesztcéljaira épült 1962-ben Japán harmadik legnagyobb városának, Nagojának a közelében. Tervezője ugyanaz a holland John Hugenholtz volt, akinek a hollandiai Zandvoort és a spanyol Jarama versenypályákat köszönhetjük. Az első itt rendezett viadal egy sportautófutam volt, amelynek érdekessége, hogy az az angol Peter Warr nyerte, aki később a Lotus csapatnál Colin Chapman jobbkeze lett, majd utóbbi halála után vezette az istállót.

Pályarajz

Pályarajz

Az első két, világbajnokságon belül rendezett Japán Nagydíjat (1976-ban és 1977-ben) nem itt, hanem Fujiban futották, de amikor tíz évvel később visszatért a szigetországba a száguldó cirkusz, már Suzuka volt a helyszín. Azóta 2007 és 2008 kivételével (ekkor ismét Fujiban versenyeztek) minden évben visszatér ide a Formula 1 mezőnye, nem egyszer azért, hogy eldöntsék a vb-cím sorsát. Egy időben ugyanis valóságos “bajnokavató” volt Suzuka – persze nem utolsósorban azért, mert az évadot lezáró, vagy azt azt közvetlenül megelőző viadalokat rendezték itt. Suzukában lett világbajnok a brazil Nelson Piquet (1987) és Ayrton Senna (1988, 1990 és 1991), a francia Alain Prost (1989), az angol Damon Hill (1996), a finn Mika Häkkinen (1998 és 1999), a német Michael Schumacher (2000 és 2003), és a szintén német Sebastian Vettel (2011), valamint a csapatok közül a McLaren (1990 és 1998), a Benetton (1995), a Williams (1997), és a Ferrari (1999 és 2003). Az 1989-es és 1990-es világbajnokavatás különösen emlékezetesre sikeredett: mindkettőnek Prost és Senna voltak a főszereplői, és a kettejük között bekövetkezett ütközések-óvások-fellebbezések-nyilatkozatháborúk színesítették a büszke cím elnyerését, illetve elvesztését.

Prost-Senna 1. rész (1989)

Prost-Senna 1. rész (1989)

Prost-Senna 2. rész (1990)

Prost-Senna 2. rész (1990)

A Suzuka International Racing Course jelenlegi változata 2003 óta van használatban. Az 5,807 kilométer hosszú pálya jellegzetessége a “8”-as alak, ahol az aszfaltcsík egy ponton keresztezi önmagát. Látványossága a hatalmas óriáskerék, amely a közeli vidámpark fölé magasodik.

A célegyenes előtti jobbkanyar az óriáskerékkel (nagyítható)

A célegyenes előtti jobbkanyar az óriáskerékkel (nagyítható)

Az edzés rekordját a brazil Felipe Massa tartja (2006, Ferrari) 1:29,599-es idővel, míg a versenyben eddig elért leggyorsabb kört a finn Kimi Räikkönen (2005, McLaren-Mercedes) jegyzi 1:31,540-nel, amely 228,372 km/órás átlagnak felel meg.

A célegyenes (nagyítható)

A célegyenes (nagyítható)

 

 

 

 

 

 

 

 

A legtöbbször, 6 alkalommal Michael Schumachert intették le itt elsőként, őt Sebastian Vettel követi 4 elsőséggel, és rajtuk kívül 11 versenyző szerzett legalább egy győzelmet. A konstruktőrök között egyaránt 7-7 elsőséggel áll a Ferrari és a McLaren, és további 4 istálló aratott még legalább egy diadalt.

Suzuka madártávlatból (nagyítható)

Suzuka madártávlatból (nagyítható)

 

 

 

 

 

 

 

 

Minden pályát lehet szeretni valamiért. Suzukát talán egy picit jobban, mint a legtöbbet: a remek versenyek, az izgalmas és technikás vonalvezetés, valamint a lelátók fantasztikus hangulata miatt.
Michael Schumacher és az F2003-GA száguldása 2003-ban: