Reine Wisell

korrekt-wisell Ma ünnepli 73. születésnapját a svéd Reine Tore Leif Wisell.
Reine a hatvanas évek elején Mini Cooperrel kezdett versenyezni, majd áttért az együléses kategóriákra, és 1967-ben megnyerte a Svéd Formula 3-as Bajnokságot. Ezután az évtized hátralévő éveire elhagyta Skandináviát, és Európát vette célba. Teljesítményére felfigyeltek a Formula 1-ben is, és 1970. áprilisában egy világbajnokságon kívüli futamon az angliai Silverstone-ban indult először Nagydíjon, ahol ötödikként végzett. Miután Monzában, az Olasz Nagydíj edzésén a Lotus csapat osztrák versenyzője, Jochen Rindt életét vesztette, csapattársa, az angol John Miles visszavonult. Wisellnek Miles helyét ajánlották fel, aki élt is a lehetőséggel, és a Watkins Glen-ben rendezett US Grand Prix-n a világbajnokságban is bemutatkozott. És ő is tagja lett a Formula 1 vb-k történetének azon 23 versenyzőjéből álló társaságnak, akik mindjárt az első versenyükön dobogóra tudtak állni. Reine harmadik lett, és ekkor még talán senki sem gondolta volna, hogy az első pódium az utolsó is lesz.
A következő évben sem ő, sem a Lotus nem mutatott csúcsformát, és a csapat tulajdonosa, Colin Chapman elküldte. 1972-re a szintén angol BRM istállónál kötött ki, de az év utolsó két versenyére visszament Chapmanékhez. Ismét nem tudott meggyőző lenni, így újra mennie kellett.

Reine és a gázturbinás Lotus 56B 1971-ben

Reine és a gázturbinás Lotus 56B 1971-ben


1973-ban és 1974-ben összesen két világbajnoki futamon indult (mindkétszer March autóval), és a ’74-es Svéd Nagydíj után már nem állt többé rajthoz F1-es viadalon.
Túra- és GT autókkal versenyzett tovább, és ez utóbbi Európa-Bajnoki címét 1975-ben egy Porschéval megnyerte.
22 világbajnoki futamon vett részt, ezeken 1 dobogós helyet szerzett. Legjobb világbajnoki helyezését 1971-ben érte el, amikor 12. lett az összetettben.
Régi autók számára rendezett versenyek rendszeres vendége még ma is.
Wisell napjainkban, egy Historic Racing futamon

Wisell napjainkban, egy Historic Racing futamon