Williams FW07C

Williams FW07C (nagyítható)

Williams FW07C (nagyítható)

A 33 évvel ezelőtt, 1981. szeptember 27-én Montrealban rendezett esős Kanadai Nagydíjon, az évad utolsó előtti versenyén a Williams istálló két autója közül egyik sem szerzett pontot. Ennek ellenére ünnepelhettek: azzal, hogy egyetlen állva maradt riválisuk, a Brabham versenyzői közül csak a brazil Nelson Piquet ért célba pontszerző helyen (ötödik lett), megszerezték a konstruktőr-világbajnoki címet. Már Kanadába is úgy érkezett a mezőny, hogy csak matematikailag volt esélye Bernie Ecclestone társulatának arra, hogy megelőzze Frank Williams csapatát – az utolsó két futamon kettős győzelmeket kellett volna aratniuk úgy, hogy a Williams egyetlen pontot sem szerez. Az évben addig látottak alapján erre csak a legbátrabbak tettek volna komolyabb összeget.

Az argentin Carlos Reutemann a Jacarepagua pályán rendezett Brazil GP-n, ahol győzött csapattársa, a világbajnoki címvédő ausztrál Alan Jones előtt (nagyítható)

Az argentin Carlos Reutemann a Jacarepagua pályán rendezett Brazil GP-n, ahol győzött csapattársa, a világbajnoki címvédő ausztrál Alan Jones előtt (nagyítható)

Az autó, amellyel ezt a sikert elérték, az FW07C típus volt. Két angol mérnök szellemi terméke: Patrick Head felügyelete alatt Neil Oatley tervei alapján készült, mint az 1979-ben bemutatkozott, és a csapat számára az ugyanabban az évben, a Brit GP-n az első Nagydíj-győzelmet megszerző FW07-es továbbfejlesztett változata. Erőforrása a nyolchengeres, 2993 köbcentis Ford-Cosworth DFV motor volt, amely ebben az időben 475 lóerőt tudott teljesíteni 11000-es fordulatszámon. Az autó súlya 540 kilogramm volt, és ötfokozatú Hewland sebességváltóval rendelkezett. A bevetését követő első 7 világbajnoki futamon Michelin, a további 11 versenyen Goodyear abroncsokon futott.

Röntgenrajz (nagyítható)

Röntgenrajz (nagyítható)

Két, Long Beachben rendezett USA West Grand Prix foglalta keretbe a szereplését 1981 és 1982 között. Ezen a 18 versenyen 4 versenyző vezette: az ausztrál Alan Jones (1980 világbajnoka), az argentin Carlos Reutemann, a finn Keke Rosberg (1982 világbajnoka) és az amerikai Mario Andretti (1978 világbajnoka). 2 alkalommal indulhattak vele pole pozícióból, és 4 győzelmet arattak vele:
– 1981, USA West GP (Long Beach), Alan Jones,
– 1981, Brazil GP (Jacarepagua), Carlos Reutemann,
– 1981, Belga GP (Zolder), Carlos Reutemann,
– 1981, Las Vegas GP, Alan Jones.
További 8 második és 3 harmadik helyezésig jutott. És nem csak gyors, hanem megbízható is volt, mivel a 18 futamon 36-szor szerepelt autó mindössze 3 alkalommal állt ki műszaki hiba miatt.
Az egyértelmű Williams-fölény ellenére az egyéni világbajnoki cím ekkor még nem dőlt el. A csapaton belüli rivalizálás miatt az utolsó versenyre maradt a döntés. És nem Williams autóban ült a végső győztes, hanem Brabhamben – Nelson Piquet első címét nyerte ekkor.

A cockpit

A cockpit

Monzában készítik fel az FW07C-t az Olasz GP-re. Szép munka volt, második és harmadik hely lett a jutalma

Monzában készítik fel az FW07C-t az Olasz GP-re. Szép munka volt, második és harmadik hely lett a jutalma