Tim Schenken

917

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ma ünnepli 71. születésnapját az ausztrál Tim Schenken.
Hegyi futamokon kezdett versenyezni, majd alacsonyabb kategóriás formulaautó-viadalokon fejlődött tovább. 1965-ben Nagy-Britanniába ment, hogy Formula Ford és Formula 3 sorozatokban induljon. Ez utóbbi kategóriában megnyerte a brit bajnokságot, majd 1971-ben negyedik lett a Formula 2-es Európa-Bajnokságon. De tehetségére már közben is felfigyeltek, és egy Frank Williams által indított De Tomaso-Ford autóval az 1970-es Osztrák Nagydíjon, az Österreichringen a Formula 1 világbajnokságban is bemutatkozhatott, és további három futamon is lehetőséget kapott. A következő évben párhuzamosan szerepelt az F2-es Európa-Bajnokságban (a Ron Dennis által irányított Rondel csapatban), valamint az F1 világbajnokságban is. Ez utóbbiban a Brabham istállónál szerepelt, és nem kisebb személyiség volt a csapattársa, mint a kétszeres világbajnok, angol Graham Hill. És bizony jobban szerepelt, mint Hill. Sőt, az istálló által abban az évben szerzett egyetlen dobogós helyezést – egy harmadik helyet Ausztriában – is ő érte el.
1972-ben az egész világbajnoki idényt a Surtees csapatában versenyezte végig, ahol egy ötödik helyet sikerült szereznie. Eközben szokásához, és az akkori idők szelleméhez híven indult egyéb kategóriák futamain, nem is akármilyen eredménnyel. Sportautóversenyeken a Ferrari színeiben versenyzett, és a Buenos Airesben, valamint a Nürburgringen rendezett 1000 kilométeres viadalokat a svéd Ronnie Peterson csapattársaként megnyerte, továbbá olyan híres futamokon állhatott dobogóra, mint a daytonai 6 órás, a sebringi 12 órás és a monzai 1000 kilométeres.
1973-ban elsősorban ezekre a sportkocsiversenyekre koncentrált, így mindössze egyetlen futam erejéig vett részt az F1 világbajnokság küzdelmeiben Frank Williams Iso-Marlboro csapatában. A következő évben pedig az újonc angol Trojan istálló színeiben próbált eredményt elérni a Ron Tauranac által tervezett Trojan-Ford T103-assal.

Tim és a Trojan-Ford T103-as 1974-ben

Tim és a Trojan-Ford T103-as 1974-ben

Erőfeszítéseit nem koronázta siker, sőt a gyenge lábakon álló csapat hat futam után bedobta a törülközőt. Az év utolsó versenye az Egyesült Államok Nagydíján, Watkins Glenben egy Lotus-Ford 76-os ülésében a búcsút is jelentette Tim számára a Formula 1-től.
1977-ig még sportkocsiversenyeken indult, majd visszavonulása után az egykor szintén F1-résztvevő új-zélandi Howden Ganleyvel közös céget alapítottak Tiga Race Cars néven, amely különböző sorozatokhoz (többek között Formula Ford, Formula Atlantic, CanAm) gyártott versenyautókat.
A Formula 1-es világbajnokságok történetében eddig szerepelt 18 ausztrál versenyző közül mindössze öten állhattak dobogóra, Schenken is közéjük (Jack Brabham, Alan Jones, Mark Webber és Daniel Ricciardo) tartozik. 34 világbajnoki futamon indult, és egy harmadik helyezés a legjobb eredménye. További hét világbajnokságon kívüli futamon két harmadik hellyel bizonyította tehetségét.

Tim Schenken napjainkban.

Tim Schenken napjainkban.