Las Vegas Grand Prix – 1982.09.25.

A nem túl változatos vonalvezetésű, 3650 méter hosszú aszfaltcsík

A nem túl változatos vonalvezetésű, 3650 méter hosszú aszfaltcsík

Las Vegasban két alkalommal rendeztek világbajnoki futamot. A második 32 évvel ezelőtt, 1982. szeptember 25-én zajlott, és az évad utolsó versenyére úgy érkezett a mezőny, hogy sem az egyéni, sem a konstruktőri világbajnoki címnek nem volt gazdája. Előbbiért a finn Keijo “Keke” Rosberg és az észak-ír John Watson, utóbbiért a Ferrari és a McLaren szálltak ringbe. Watsonnak mindenképpen győznie kellett a végső diadalhoz, hiszen kilenc pont hátrányból indult – márpedig akkoriban éppen ennyi járt a győzelemért. És mindezt úgy, hogy Keke ne legyen a végén pontszerző helyen (ekkor pontegyenlőség alakult volna ki, de “Wattie”-nak több győzelme volt, és ez döntött volna a javára). Ahogy mondani szokták, innen szép nyerni.
Szép lett volna, de nem sikerült.

John Watson

John Watson

A Renault francia versenyzői indulhattak az első sorból Alain Prost, René Arnoux sorrendben. Rosberg a hatodik, Watson a nyolcadik helyről vágott neki a Caesars Palace Hotel parkolójában kialakított pályán előttük álló 273,750 kilométernek. Watson mindjárt az elején visszaesett a 11. helyre, ahonnan a rá jellemző szívóssággal küzdötte egyre feljebb magát. A 19. körben már a negyedik helyen állt az olasz Michele Alboreto Tyrrell-Fordja mögött, majd miután az élen haladó Renault-knak műszaki problémáik támadtak (nem először az év során), a második helyre került. Persze tudta, hogy ez még nem elég, de hiába próbált meg mindent, megközelíteni sem tudta már Alboretót, aki élete első (és a Tyrrell 22.) világbajnoki futamgyőzelmét szerezte ezzel – ráadásul először futotta meg a leggyorsabb kört is.

Alboreto és a Tyrrell-Ford 011-es verhetetlenek voltak ezen a napon

Alboreto és a Tyrrell-Ford 011-es verhetetlenek voltak ezen a napon

 

 

És mit csinált ezalatt Rosberg? Pusztán arra figyelt, hogy a pontszerző hely meglegyen, és ne Watson eredményétől függjön a világbajnoki cím, amelyet az ötödik helyért járó 2 ponttal zsebre is tehetett, méltóképpen ünnepelve csapata, a Williams századik Nagydíj-részvételét. Sikerével beállította az angol Mike Hawthorn 1958 óta fennálló rekordját: ő lett a második versenyző, aki mindössze egyetlen futamgyőzelemmel világbajnok tudott lenni.

Gyöztes és győztes: a futamot megnyerő Alboreto és a vb-cím újdonsült tulajdonosa, Rosberg

Gyöztes és győztes: a futamot megnyerő Alboreto és a vb-cím újdonsült tulajdonosa, Rosberg

 

A konstruktőrök között a McLaren végül nem tudta utolérni a Ferrarit, így Maranellóba vihették ezt a trófeát. Valószínűleg az egyéni cím is az övék lett volna, ám mindkét ászukat elvesztették az év folyamán. A francia Didier Pironi Németországban szerzett súlyos sérülése után többé nem tért vissza, a kanadai Gilles Villeneuve pedig életét vesztette a Belga Nagydíj időmérő edzésén. Pironi úgy lett második a világbajnokságban – Watsonnal pontegyenlőségben -, hogy az utolsó öt futamon az említett sérülése miatt nem indult…

1982 világbajnoka, Keke Rosberg

1982 világbajnoka, Keke Rosberg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A harmadik helyen az amerikai Eddie Cheever ért célba Ligier-Matra autójával, Prost végül negyedik lett, és Rosberg csapattársa, az ír Derek Daly zárta hatodik helyével a pontszerzők sorát.

És itt, egy Ferrarit vezetve búcsúzott el 128 teljesített világbajnoki futamot követően a Formula 1-től az autósport egyik legnagyobb ikonja, 1978 világbajnoka, az amerikai Mario Andretti.

Arrivederci e grazie, Mario...

Arrivederci e grazie, Mario…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindez mozgóképben, némi zenei aláfestéssel elbeszélve: