Hónap: 2015 május

Andrea de Cesaris

Az olasz Andrea de Cesaris egy különleges rekordot tartott, bár gyaníthatóan sohasem vágyott erre: a 208 Nagydíjból, amelyen elindult, 148-at nem tudott befejezni, ez több, mint 71 százaléka a teljesített futamainak. És ebből 37 alkalommal nem műszaki, hanem saját hiba fosztotta meg a versenyek folytatásától. Szóval, nem igazán a kifinomult vezetési stílus jellemezte. Ezért is […]

Monaco Nagydíja – 1965.05.30.

Az 50 évvel ezelőtt, 1965. május 30-án, az évad második viadalaként rendezett Monacói Nagydíjról két “nagyágyú” is hiányzott – igazoltan. Ugyanis a két évvel korábban első világbajnoki címét megszerző skót Jim Clark és az egyesült államokbeli Dan Gurney is a másnapi Indy500-on vett részt. Előbbi – közel fél évszázad után első európaiként – diadalt is […]

Ukyo Katayama

Ma ünnepli 52. születésnapját a japán Ukyo Katayama. Hazájában, a FJ1600 sorozatban kezdett versenyezni, majd a Japán Formula 3 bajnokság hatodik helyét szerezte meg. Ezután Franciaországban folytatta, majd ismét hazatért, ahol a Japán Formula 3000 sorozat bajnoka lett 1991-ben. Szponzorának, a Japan Tobacco-nak köszönhetően egy Larrousse-Lamborghini autóval az 1992-es Dél-Afrikai Nagydíjon érkezett meg a Formula […]

Senna és Mansell, Monaco – 1992.05.31.

Az 1992-es Monacói Nagydíjra úgy érkezett a mezőny, hogy az év addigi öt futamából mindegyiken az angol Nigel Mansell és a Williams-Renault FW14B aratott diadalt. És a hercegség utcáin is folytatódni látszott a hegemóniájuk, mivel “Nige” itt is megszerezte a pole pozíciót, mellőle pedig csapattársa, az olasz Riccardo Patrese indulhatott. A világbajnoki címet az előző […]

Colin Chapman

Ma lenne 87 éves az az ember, aki gyökeresen átalakította örökre megváltoztatva a Formula 1 világát. Aki repülőmérnöki tanulmányai végeztével rövid, nem túl sikeres versenyzői pályafutás után 1952-ben megalapította a Lotus Engineering Ltd.-t. Akinek autói a világ különböző kategóriájú versenyein rendkívül eredményesen szerepeltek. Aki először öltöztette egy szponzor, nevezetesen a John Player & Sons először […]

Elio de Angelis – 1986.05.15. – Le Castellet

Az olasz Elio de Angelis nem pusztán jómódú családja támogatásának köszönhette, hogy eljutott a Formula 1 mezőnyébe: a tehetsége is megvolt hozzá. Kezdetben gokartozott, majd az olasz Formula 3 bajnoka lett, és többek között megnyerte a nagy presztízsű monacói F3-as versenyt. Angliába ment, és egy kategóriával feljebb lépett, mígnem 1979. január 21-én az Argentin Nagydíjon, […]

Gilles Villeneuve – 1982.05.08. – Belga GP, Zolder

33 éve, 1982. május 8-án az autósport világa elveszítette egyik legragyogóbb tehetségét, a kanadai Gilles Villeneuve-öt. Zolderben, a Belga Nagydíj időmérő edzésén, majd a másnapi versenyen Villeneuve mindenképpen vissza szeretett volna vágni csapattársának, a szintén ferraris, francia Didier Pironinak a két héttel korábbi, San Marinói GP-n történtek miatt. Ott ugyanis – egy állítólagos megállapodást felrúgva […]

Monacói Nagydíj – 1967.05.07. – Monaco

Az 1967-es világbajnokság második futamát 48 évvel ezelőtt, 1967. május 7-én rendezték Monacóban. Itt mutatkozott be a szintén ekkor debütáló Matra autókban minden eddigi idők egyik legsikeresebb motorja, a Ford-Cosworth, amely 176 győzelmével a Ferrari mögött második az örökranglistán. Az ausztrál Jack Brabham vághatott neki a viadalnak az első rajtkockából saját, Brabham-Repco BT19 gépével, mellőle […]

Imola – Autodromo Enzo e Dino Ferrari

30 évvel ezelőtt, 1985. május 5-én Imolában rendezték az év harmadik világbajnoki futamát San Marino Nagydíjáért. Az olasz Elio de Angelis Lotus-Renault autóval aratott diadalt, amely a második, egyben utolsó futamgyőzelme volt. Második helyen az F1-es pályafutása során először dobogóra álló belga Thierry Boutsen (Arrows-BMW) ért célba, míg harmadikként a francia Patrick Tambay-t és Renault-ját […]

Ken Tyrrell

91 évvel ezelőtt, 1924. május 3-án született az angol Alan Henry Robert Kenneth “Ken” Tyrrell, a sportág történetének egyik leghíresebb, legendás csapattulajdonosa. Ken fiatal korában autóversenyzői ambíciókat táplált, azonban hamar belátta, hogy nem elég tehetséges ahhoz, hogy sikeres legyen. Viszont megmutatkozott műszaki és szervezési készsége, ezért inkább csapatfőnökként folytatta Formula Junior-ban indított alakulatával. 1963-ban itt […]